به مناسبت برگزاری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه

چرا جنبه‌های مثبت و امیدوارکننده علم و دانش و حوزه و طلاب را نبینیم؟ چرا اگر کار خوبی صورت گرفت از آن تقدیر و تجلیل نکنیم؟ چرا از قدر علم و دانش و فکر و نظر بکاهیم؟ مگر مولای ما نفرمود: «العلم امام العمل» (علم پیشوای عمل است)؟ چرا اهمیت دانش و نظر را نادیده بگیریم؟ مگر ما در همین زمان خودمان ندیدیم که چگونه یک نظر فقهی و فتوایی بنیان یک نظام سیاسی شد؟ چرا فکر می‌کنیم بدون فکر و اندیشه و نظر می‌توان کار کرد؟ ⬿

به‌مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ اشراق

جایگاه فلسفه سیاسی در اندیشه سهروردی بدین صورت است که در حکمت بحثی، فلسفه سیاسی بخشی از حکمت عملی است که به‌طور بحثی به دست می‌­آید و در حکمت ذوقی نیز فلسفه سیاسی می‌­تواند همان جایگاه را داشته باشد؛ با این تفاوت که مبانی و مواد آن از طریق ذوقی به‌دست می­آید یا با طریق ذوقی تأیید می‌­شود. ⬿

به‌مناسبت ایام درگذشت

شواهد موجود حکایت از کنش‌گری فرهنگی علامه دارد و اگر به‌یاد داشته باشیم که وی کنش‌گری فرهنگی را مبنا و زیربنای تحولات عمیق سیاسی می‌داند، آن‌گاه در می‌یابیم که در واقع وی از سطح سیاست به عمق آن منتقل شده و سطح سیاست را رها کرده تا عمق و مبنا و زیربنای سیاست – که تفکر و اندیشه و اخلاق و اعتقاد است – را مهندسی کند. ⬿

به مناسبت سالگرد رحلت علامه طباطبائی؛

اگر فلسفه سیاسی در صد سال اخیر مصداقی داشته باشد بی‌گمان، مصداقش فلسفه سیاسی علامه طباطبائی است؛ زیرا ایشان یک فیلسوف مسلم است که در سنت فلسفی اسلامی ایرانی می‌فلسفد و هنگامی که موضوعات سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهد با روش عقلی فلسفی، موضوعات سیاسی را تحلیل و بررسی می‌کند.  ⬿

این اثر در صدد است که انسان‌شناسی هابز و علامه طباطبایی را مقایسه کند و نشان دهد که چگونه انسان‌شناسی متفاوت این دو، در کلیت اندیشه سیاسی آنان مؤثر افتاده است. به این منظور، آثار این دو، به ویژه دو اثر اصلی آنان یعنی لویاتان و المیزان، بازخوانی و تا حدودی بازسازی شده و با روش تحلیل مقایسه‌ای، که روش شناخته‌شده‌ای در علوم سیاسی است، بررسی گردید. ⬿