حوزه و روحانیت در چهلمین سال انقلاب(۴): گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی

شاید پیروزی انقلاب زودتر از زمان مورد انتظار اتفاق افتاد. در آن دوره، علما آمادگی اینکه در حکومت قرار بگیرند را نداشتند. ما هنوز به الزامات حکومت پایبند نیستیم. اگر پایِ مردم از حکومت برید ه شود و نخواهند در ساختار نظام، نقشی برای مردم قائل  

به بهانه‌ی حواشی پیرامون استاد غفاری

پذیرش تذکرات و نصایح اساتید یکی از مؤلفه‌های اخلاق عملی است. بنابراین از افرادی که داعیه‌ی کرسی‌های اخلاقی دارند و شاگردان آنان انتظار می‌رود در کنار ده‌ها رهنمود عرفانی، پیش و بیش از دیگران به این مورد هم عمل نمایند و نه‌ تنها در مواجهه با آن لجاجت نورزند بلکه پیش‌قدم در شنیدن و عمل به نصایح باشند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب مسؤول دبیرخانهٔ شورای عالی حوزه در گفت‌وگو با مباحثات:

ما تقریباً بیش از شصت مورد کارویژه‌ٔ روحانیت داریم؛ از مدیر، مربی و مشاور مدرسه گرفته تا نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و… ؛ این‌ها مناصبی است که مجموعاً ما در ۱۴۱۴ باید بیش از ۳۰۰ هزار طلبه برای آنها داشته باشیم. 

نگاهی به حضور طلاب در فضای مجازی

آیا هرکسی حساب‌های زیادی در فضای مجازی داشته باشد نسبت به بقیه به‌روزتر است؟چرا علی‌رغم «به‌روز بودن» طلاب با رعایت همه‌ی شرایط و مؤلفه‌ها همچنان از ناکافی‌بودن و عدم تأثیرگذاری مطلوب رنج می‌بریم؟ تحیر طلاب  در هویت مجازی خود و تحت تأثیر قرارگرفتن زی‌طلبگی از فضای اغواگرانه‌ی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خطری جدی برای فعالیت طلاب در فضای مجازی باشد. 

روایت حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد درباره‌ی بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب:

(اختصاصی مباحثات)

بنده از هر ناشری که مورد بازدید ایشان قرار گرفته بود درباره صحبت‌های رد وبدل شده سؤال می‌کردم که همگی از اشراف و تأمل ایشان ابراز خوشحالی می‌کردند. نکاتی که درباره نوع چاپ یا کاغذ کتاب بیان می‌کردند به خوبی نشان‌دهنده اشراف ایشان به مسائل فنی کتاب‌ است. 

مصائب تصحیح متون و شرح‌‌حال‌نویسی در گفت‌وگو با استاد رضا مختاری

درباره‌ی میراث فقهی غنا و موسیقی آیت‌الله خرازی فرمودند که این کتاب پنجاه درصد کار فقیه را انجام داده است. آیت‌الله جوادی نیز آن را سر درس می‌بردند و از روی کتاب می‌خواندند که خودش برای ما تشویق بود. بعدها مقام معظم رهبری هم در درس خارجشان در بحث غنا و موسیقی، تمام احادیث را از روی این کتاب خواندند و از آن تجلیل کردند. 

بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۷)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در گفت‌وگو با مباحثات:

سیستم فهم، استنباط، مطالعه، تخصص‌ها و تربیت‌های حوزوی، اساساً سیستم ارتباط‌دهی معیشت به دین نیست. فقه ۱۴۰۰ سال بیرون از حاکمیت و جامعه بوده. وجود فقیه در شهر، دلیل وجود فقاهت در شهر نیست. گاهی انسان در شهر حضور دارد، اما واقعیتش در شهر نیست.  

بازخوانی رابطه‌ی روحانیت و نظام (۶)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین نعیمیان در گفت‌وگو با مباحثات:

پدیده مرجعیت محدود به «مرجعیت در افتاء» نبود؛ بلکه ماهیت آن «مرجعیت ولایی» بود. با انقلاب اسلامی، مرجعیت ولایی در الگوی ولایت فقیه متبلور شد و مرجعیت در افتاء نیز در قالب متکثری ـ شامل ولی فقیه و دیگر مراجع ـ ظهور یافت. ازاین‌رو، استقلال حوزه و روحانیت از ولی فقیه بی‌معناست؛ اما استقلال آن از قوای سه‌گانه معنادار است. 

بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۵)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان در گفت‌وگو با مباحثات:

حوزه علمیه از ابتدای انقلاب باید کادرسازی را شروع می‌کرد که به‌خاطر مصلحت‌اندیشی‌ها و عافیت‌طلبی‌های بخشی از همین حوزه این اتفاق نیافتاد/ما زمانی می‌توانیم هزینه کنیم تا عده‌ای از حوزویان و دانشگاهیان در قالب یک کار علمی فکر و اندیشه دینی تولید کنند که مدیریت هزینه‌های این‌چنینی و بیت‌المال در دست ما باشد. 

در گفت‌وگوی مباحثات با نواده‌ی مرحوم آیت‌الله‌العظمی خوئی مطرح شد:

بزرگ‌ترین هیأتی که برای استقبال از مرحوم امام رفتند، از بیت آقای خوئی بودند. تا سال‌های آخر حضور مرحوم امام در نجف، رفت و آمد خانوادگی مرتب و همیشگی بود؛ طوری که مثلاً هنگام فوت مرحوم آقا مصطفی، اصرار بود که آقا نماز بخوانند. اما در هر دو طرف، نفرات افراطی و مشکوکی وجود دارند که مایلند به اختلافات دامن بزنند.