گزارش روزنامه پرتیراژ سنگاپوری از زندگی طلبگی یک سنگاپوری در قم

برخلاف آن‌چه فکرش را می‌کرد، حوزه علمیه فقط یک نهاد آموزشی مانند دانشگاه یا مراکز آموزشی دیگر نبود. احمد به زودی متوجه شد که طلبگی، یک سبک زندگی متفاوت است؛ زندگی در حجره‌هایی بسیار ساده که تا همین چندی پیش حتی تهویه نداشته و خوابیدن روی تخت‌های چوبیِ بدون خوشخواب که خیلی زود باعث دچارشدن احمد به کمردرد شده بود.

طلاب و مسأله معیشت (۳)

اگر تابوی ارزش‌گذاری مالی برای فعالیت‌های طلبگی شکسته شود و اگر از ابتدا درآمدهای طلبگی مبتنی بر ارزش مالی تخصص‌های حوزوی،‌ در برنامه هدایت تحصیلی طلاب قرار گیرد، شاید بتوان فشار معیشت طلاب را به جای بودجه‌های حمایتی و وجوهات شرعی، بر روی شانه‌های قدرتمند تخصص و تجربه‌های طلبگی نهاد. موارد بسیار متعددی را می‌شود یافت که کارهای دقیقاً حوزوی و طلبگی،‌ دارای ارزش مالی‌اند و عده‌ای خریدار آن خدمات و محصولات‌‌اند.

طلاب و مسأله معیشت (۲)

تأمل و برنامه‌ریزی برای آینده شغلی طلاب و تلاش برای تدوین اطلس مشاغل طلبگی، هرچند تلاشی ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی اگر با تغییر مسیر آموزشی حوزه، تغییر متون و واحدهای درسی و نهایتاً تنوع مسیر آموزشی در حوزه همراه نشود، مسأله طلاب شاغل را حل نخواهد کرد و چه‌بسا پس از تدوین و تصویب و ابلاغ، به سندی دردسرساز و آیین‌نامه‌ای دست‌وپاگیر تقلیل یابد.

طلاب و مسأله معیشت (۱)

به طلاب علوم دینی، شهریه‌ای پرداخت می‌شود تا بتوانند بهتر درس بخوانند و اهداف متعالی مد نظر حوزه علمیه و مرجعیت شیعه را تأمین نموده و علوم برآمده از قرآن کریم و میراث نورانی اهل بیت(ع) را فراگرفته و ترویج کنند. ولی آیا وضعیت کنونی شهریه، به چنین هدفی منتهی می‌شود؟

تحلیل نویسنده فایننشال تایمز

نویسنده با اشاره به نقش سپاه پاسداران در تضعیف حوزه علمیه‌ی مستقل می‌نویسد: «روحانیت قم که زمانی محور انقلاب اسلامی ایران بود، نفوذ و تأثیر خود را با ظهور مراکز جدید قدرت‌، به‌طور ویژه سپاه پاسداران در حال کاهش می‌بیند…». وی هم‌چنین از قول یکی از اصلاح‌طلبان نقل می‌کند که رویکرد اصلی اصلاح‌طلبان در قم این است که با رأی‌دادن به نامزدهای کم‌تر تندرو مثل علی لاریجانی، از پیروز شدن نامزدهای دیگری همچون مجتبی ذوالنور که رابطه نزدیکی با سپاه پاسداران دارند، جلوگیری شود.

حجت الاسلام رجبی در نشست نقد شبهات خمس؛

به اهل سنت، جواب نقضى نیز می‌شود داد؛ اهل سنت نيز عشر بر سرمايه را واجب مى‌دانند. باید از آن‌ها پرسید چنین حکمی از كجاى قرآن آمده است؟ ابن قدامه (از فقهاى حنبلى‌مذهب) مى‌گويد چهار چيز زكات دارد: گندم، جو، خرما و كشمش و تأکید می‌کند که در غير از اين موارد، «لا نص فيها و لا إجماع». ولى شاهديم كه اهل سنت عشر در تجارت هم دارند. پس اين شیوه تعميم، از اختصاصات شيعه نيست و در فقه اهل تسنن نیز مصداق دارد.

حوزه علمیه قم از نگاه شیعه‌شناس ایتالیایی

دانشجویان از سراسر جهان به قم می‌آیند تا در کنار تأثیرگذارترین محققان عصر حاضر (مجتهدان) درس بخوانند. خانم‌ها با چادر مشکی به این سو و آن سو می‌روند و مردان عمامه‌ و ردای موقری بر تن می‌کنند و چنان که بر موتورسیکلت‌هایشان نشسته‌اند به سرعت میان مسجد و مدرسه و حرم، در آمد و شدند. مردمی از همه ملل که دلبستگی‌های مشترک الهیاتی دارند، در پیچ و خم بازار قدم می‌زنند.

درنگی درباره حوزه علمیه قم و زبان فارسی؛

به همان اندازه که حوزه علمیه فعلی عراق و لبنان، باید فرهنگ کشور خود را بشناسند و اسلام عرب‌زبان را پرورش دهند، حوزه علمیه قم نیز نیاز دارد که بیش از این فارسی فکر کند، فارسی‌زبانان را بشناسد و با آنان به فارسی سخن بگوید و به فارسی بنویسد و به فارسی تولید علم کند و پاسخ‌های پرسش‌های فارسی را به فارسی بدهد و دایره واژگانی و مفهومی فارسی خود را تقویت کند. چه اگر از این مهم غافل بماند، به مرور قدرت گفت‌وگو با نسل فارسی‌زبان آینده را از دست خواهد داد و آن نسل را به دست فرهنگ‌های مهاجم غربی و شرقی خواهد سپرد.

نگاهی به کتاب؛

آیا اساسا آموزش حکمت متعالیه که موضوع اصلى آن وجود و احکام وجود است، به کودکان پیش‌دبستانى امکانپذیر است یا خیر؟ و اگر امکانپذیر باشد، چه ضرورتى دارد. طبق دیدگاه این نویسنده، فلسفه، تاثیر شگرفى در تحصیل خودشناسى و درک ازکجایى و به کجایى خویش و نهایتا حصول اطمینان و آرامش روانى در هر یک از افراد جامعه و رهایى از پوچى و سرگردانى دارد. در این بین، مبانى فلسفى خاص حکمت متعالیه منجر به تغییر رویکرد علوم و طرح سوال‌هاى جدیدى می‌گردد که آموزش اسلامى علوم، تولید علم و نهایتا اسلامى شدن دانش‌ها را در پى خواهد داشت.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین محمد کاشانی درباره تحریف کتاب مقدس؛

محققینی که می‌خواهند درباره دیدگاه قرآن در زمینه تحریف کار کنند، به نظر می‌رسد دچار یک اشتباه یا غفلت هستند که در قرآن کریم به دنبال آیه‌ای می‌گردند که دقیقا گفته باشد کتاب مقدس تحریف شده، ولی چون آیه‌ای به این صراحت پیدا نمی‌کنند، قائل به عدم تحریف می‌شوند. روش علمی بحث، اینگونه نیست. موارد زیادی را در کتاب مقدس می‌بینیم که گرچه از واژه تحریف در آن استفاده نشده است، ولی با قاطعیت تحریف کتاب مقدس را اثبات می‌کند. به عنوان مثال، در کتاب مقدس تصریح شده که سلیمان کافر شد و بت پرستید. ولی قرآن مجید به صراحت می‌گوید: «و ما کفر سلیمان».