در نقد یک یادداشت:

دیدم یکی از اساتید حوزه ذیل یک عکس یادگاری تیتری زده بود با عنوان «سه، مساوی با هزار». استادی که سال‌ها از او درباره شأن و منزلت فضلای حوزه و تکریم و تجلیل از آن‌ها چیزی ندیده بودم. گفتم چه خوب؛ حالا که قرار است از زحمات علمی و آثار وجودی اَعلام یاد کنیم و ارادت خاص خود بدان‌ها را نشان دهیم؛ یادی از اساتید بزرگ و اسوه‌های مجاهدت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی:

موضوعی‌بودن اختلاف، توجیه‌گر رفتار کسی که تمکین به رأی امام امت نمی‌کرد، نیست؛ بلکه اظهار مخالفت و التزام به مخالفت و اصرار بر مخالفت و تداوم مخالفت و توجیه علنی‌شدن مخالفت، هرچه بیش‌تر و بیش‌تر جرم مخالفت را تشدید می‌کند؛ چون اساساً فرض مسأله آن است که اختلاف موضوعی است و منصب امامت پایه‌ریزی شده برای رفع تنازع و اختلاف و تمکین به رأی واحدی که حاکم و قاضی در موارد اختلاف صادر می‌کنند.

قال الله تعالی: « إِنَّ الَّذينَ کَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ»؛ «آنان که کافر شده و ( مردم …

جوابیه دوم آقای اسلامی به جوابیه دوم آقای مرتضوی؛

پاسخ فقهی حجت الاسلام رضا اسلامی به مقاله اول حجت ‌الاسلام آقای سید ضیاء مرتضوی مندرج در روزنامه جمهوری اسلامی مورخ ۳/۱۲/۹۲ مقاله دوم ایشان را در پی داشت و باب گفت‌وگو و بحثی علمی را باز کرد. حجت الاسلام و المسلمین رضا اسلامی، برای تعدیل دیدگاه مطرح شده و رسیدن به نگاه جامع الأطراف، حاشیه‌ای نوشته است که در ادامه می‌خوانیم.

به بهانه انتشار یادداشت سید ضیاء مرتضوی درباره توبه اصحاب فتنه در روزنامه جمهوری اسلامی؛

اگر کسی موضع‌گیری سیاسی و اجتماعی داشته باشد و برخلاف قانون و شرع حرکتی از او در مرآی و منظر مردم دیده شود، نمی‌تواند در اتاق در بسته بر سجاده‌اش با یک استغفار تبعات عملش را جبران کند. اینجا اظهار توبه به معنای قبول خطا و عدم اصرار و جبران صدمات اجتماعی آن است که زمینه رشد مردم و عبرت برای دیگران را فراهم می‌آورد.