گزارش همایش

گفت‌وگو با دکتر رضا عیسی‌نیا

بهائیان در ایران، اولاً اقلیت رسمی که نیستند؛ ثانیاً اگر استراتژی سازش یا انطباق را اتخاذ کنند، ما مشکلی نداریم. در دولت آقای خاتمی، هم بهایی‌ها راضی بودند و هم دولت آقای خاتمی؛ چون ⬿

شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگی­‌ناپذیر داشتند و این مبارزات واجد دو ویژگی بود که در برهم زدن بساط خلافت تأثیر به‌سزایی داشت: مظلومیت و قداست. مأمون با این کار می­‌خواست این دو ویژگی ممتاز مبارزاتی شیعیان را از بین ببرد؛ چون وقتی رهبر شیعیان ولیعهد دستگاه خلافت شود، نه مظلوم است و نه چنان مقدس. ⬿

گزارش نشست علمی

دولت و ملت برای رسیدن به وضعیت هم‌دلی و هم‌زبانی، هرکدام باید لوازمی را رعایت کنند؛ یکی از استلزامات دولت در این زمینه، شفافیت است؛ یعنی آزاد گذاشتن جریان اطلاعات و قابل دست‌رسی بودن آن برای همه. از استلزامات ملت هم می‌توان به مشارکت سیاسی اشاره کرد؛ یعنی شرکت در انتخابات و تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز جامعه. ⬿

مبانی و اصول

رضا عیسی‌نیا در بخشی از کتاب چنین می‌نویسد: شهروند جمهوری اسلامی بر پایه اصول و قواعد فقهی نمی‌تواند مانند شهروند مصطلح رفتار کند؛ چون قاعده تعظیم شعائر اسلامی به شهروندان در جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد همانند شهروند مصطلح آزاد باشند و در ملأ عام دست به کاری خلاف شعائر اسلامی بزنند. ⬿

جایگاه ۱۵ خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با دکتر رضا عیسی‌نیا

انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشوراست و ثانیاً الگو و محتوای انقلاب اسلامی محتوای عاشوراست. اگر بپذیریم که هر انقلابی پس‌‌زمینه و الگویی دارد، باید بررسی کرد که الگوی انقلاب اسلامی ایران چیست و هویتش را از کجا می‌گیرد. خمیرمایه و بذر پربرکت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ را باید در عصر عاشورای ۶۳ قمری جست‌وجو کرد.  ⬿

ما مانند مسیحیت برای روحانی مقامی جدای از مقام بشری قائل نیستیم … بلکه می‌گوییم عالم دینی و روحانی، انسانی کاملا معمولی و مهذب شده است که در دین تخصص دارد و بر اساس آیه «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون»، چون متخصص است و تهذیب نفس کرده است، مردم باید در این تخصص همراه با تعهد به او مراجعه کنند. روحانیون واسطه بین خدا و خلق نیستند که بهشت بفروشند و جهنم بخرند، بلکه آنها واسطه بین ائمه و خلق هستند. ⬿

در آستانه شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام؛

چون سبک حیات سیاسی امام حسن علیه‌السلام، سبک مقاومت و تحرک قدرتمندانه و ایستادن برای دفاع و تبلیغ اسلام اصیل بود، از این گفته و شنیده‌­ها خسته نشده و راه خود را ادامه دادند تا دین مردم – در اعتقاد و پایبندی – باقی بماند، یا جامعه با اداره دین و با قدرت دین و حاکمیت دین (ارزش‌گرایی) حرکت کند. در مقابل این سبک، سبک جریان باطل این بود که قدرت را در دست بگیرند؛ آن هم به هر قیمتی که شده است (قدرت‌گرایی).  ⬿

نگاهی به شیوه مبارزاتی امام حسن مجتبی (ع)؛

ائمه در تبلیغ مانند سبک خصم، از هر شیوه و روشی بهره نمی‌برند. آنان آنچه که حق است را بیان می‌کند، نه آنچه را که مردم مطلوب می‌پندارند و درست می‌دانند. از این‌روست که می‌فرماید: خداوند شما مردم را، به وسیله جدّ ما محمّد (ص) هدایت فرمود.  ⬿

جایگاه ۱۵ خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با دکتر رضا عیسی‌نیا

انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشوراست و ثانیاً الگو و محتوای انقلاب اسلامی محتوای عاشوراست. اگر بپذیریم که هر انقلابی پس‌‌زمینه و الگویی دارد، باید بررسی کرد که الگوی انقلاب اسلامی ایران چیست و هویتش را از کجا می‌گیرد. خمیرمایه و بذر پربرکت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ را باید در عصر عاشورای ۶۳ قمری جست‌وجو کرد.  ⬿