با وجود فناوری‌های جدید ارتباطی و روش‌های متنوع، خطیبان دینی، عمدتاً هنوز از همان روش سنتی تبلیغ یعنی منبر استفاده می‌کنند. نه‌فقط در روش و قالب هنوز شیوه سنتی را به‌کار می‌برند، که نوع نگاهشان به مخاطب و محتوا نیز هنوز رنگ و بوی سنتی دارد. البته معدود روحانیونی هم هستند که تلاش می‌کنند با ابزارهای مدرن مانند وبلاگ‌نویسی کار تبلیغ را انجام بدهند؛ ولی فقط ابزار به‌روز شده؛ نه گفتمان و ادبیات

گزارش نشست علمی

متأسفانه در عرصه مباحث اجتهاد فقهی ـ اعتقادی کم‌تر کار کرده‌­ایم. یکی از شخصیت­‌های بزرگ معاصر که این خلأ را بازشناخت، میرزا مهدی اصفهانی، شاگرد بزرگ مرحوم آیت‌الله نایینی بود. ایشان در هر بابی که وارد شده­‌اند، یک نکته تازه و یک اجتهاد جدید در حوزه­‌ی عقاید ارائه داده‌­اند. ممکن است قلم ایشان برای برخی نامأنوس باشد؛ ولی اندیشه‌های بکری در آثارشان وجود دارد. امروز از ده جلد آثار خود ایشان و دو جلد هم شناخت­نامه و اندیشه‌­نامه‌ی ایشان رونمایی می‌کنیم.

بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۳)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین کاملان در گفت‌وگو با مباحثات:

انقلاب مولود جریانات بسیاری بود که از زمان نهضت مشروطه شروع شدند؛ مثل جریان مرحوم آخوند، جریان نهضت نفت یا جریان مرحوم دکتر شریعتی/مراجع و فضلا باید حواسشان به استقلال حوزه باشد؛ نهادی که بیش از هزار سال ـ از زمان شیخ طوسی ـ در جامعه شیعی بوده. این امانت را نباید به خاطر منافع چهار روزه، از بین ببریم.

گزارش نشست علمی ـ هنری

مدیر موزه فرهنگ لوگانو سوئیس در بخشی از سخنانش در این نشست گفت: عکاس می‌­تواند واقعیتی را ثبت کند که برای بیگانگان از فرهنگ سوژه مورد عکاسی، دارای تفاسیر باز و مختلفی باشد و جهان غیر بسته‌­ای از دیدگاه‌­ها را برای آن‌ها خلق نماید.: عکاسان اروپایی و آمریکایی در ثبت عکس­‌هایی که «دیگری» را به تصویر بکشد خبره هستند و عکس‌­های آنان از ظرفیت­‌های تفسیری بالایی برخوردار است.

استاد رسول جعفریان:

فرق است بین وقتی که یک دانش را در حد عمومی و تمدن‌زا استفاده کنیم؛ یا صرفاً در حد چهار متخصص که فقط بلدند محاسبات کنند. مسأله مهم‌تر این‌که ما مسلمان‌­ها انقلاب علمی نکردیم و فقط حرف­‌های یونانی‌ها را به اندازه یک سانت جلو بردیم. ما هیچ­‌وقت نتوانستیم فیزیک را از قید جوهر و عرض رها کنیم. ما اگر این همه ریاضی بلد بودیم، چطور نتوانستیم یک دوچرخه ساده بسازیم؟!

در جلسه بحث و بررسی سند آموزشی یونسکو مطرح شد:

سؤال این‌جاست که چرا منابع و بودجه برای اجرای سند ۲۰۳۰ وجود دارد، ولی برای سند تحول، خیر؟ این دهن‌کجی به کسانی است که وقت و انرژی صرف کرده‌اند برای تدوین سند تحولی که منافاتی با ارزش‌ها و فرهنگ‌های دینی و ملی ما ندارد. مطلب اصلی رهبرانقلاب هم در بحث سند ۲۰۳۰ این بودکه سند تحول چرا روی زمین مانده و اجرا نشده است؟

روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات (۷): استاد قاضی‌زاده در گفت‌وگو با مباحثات:

تشویق به شرکت در انتخابات، منافاتی با نقش پدری روحانیت ندارد؛ ولو در حد مقام مرجعیت؛ چراکه چنین عملی، تشویق مردم به تعیین سرنوشت و بهرمندی مردم از حق خودشان و به نوعی تشویق ایشان به انجام وظیفه‌شان درقبال کشورشان است.

پروفسور لاتور در مناظره با حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا:

من این‌جا هستم که بپرسم شما با این تفسیر منحصربه‌فردی که از اسلام دارید، چطور می‌خواهید به ما غربی‌ها کمک کنید که بر این وضعیت محیط زیستی غلبه کنیم؟ به نظرم دو سنت ما می‌توانند حرف‌های مشترک زیادی درباره ترکیب محیط زیست و الهیات داشته باشند.

در مناظره حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه و دکتر مهدی گلشنی مطرح شد:

چرا الآن علم دینی مطرح است و چرا در تمدن اسلامی مطرح نبوده؟ چرا ما دنبال علم اسلامی و دینی هستیم؟/معتقد نیستم که در دوره تمدن اسلامی متفکران ما دنبال اسلامی‌سازی علوم نبوده‌اند. ما الآن وقتی به اسلامی‌سازی علوم می‌­پردازیم، درواقع راه آن‌ها را ادامه می‌دهیم؛ اما اقتضائات، مسائل، مبانی و مکاتب تفاوت کرده است.

در همایش «اندیشه سیاسی شهید صدر» بیان شد:

آیت‌الله محسن اراکی: به عقیده شهید صدر مرجعیت مربوط به کسی است که پرچم اسلام را حمل می‌کند؛ لذا ما باید همه سرباز ولی فقیه باشیم. شهید صدر در این راستا به آیات قرآن تمسک کرده است. به عقیده وی سرآغاز حکومت و سیاست و حقوق با دولت دینی شروع شده و دولت در متن دین است؛ از این رو نمی‌توان دولت را از متن دین جدا کرد؛ یعنی دولت پدیده‌ای وحیانی به‌شمار می‌رود.