مشروح مناظره درباره حوزه انقلابی (۲)؛ استاد خسروپناه:

بنده نیز معتقدم انقلابی‌بودن به‌معنای کارهای غیرقانونی و تحمیل هزینه کردن بر نظام نیست؛ پس بنده نیز حمله به سفارت‌ها را خودسرانه می‌دانم؛ اما کسانی که به بهانه تقلب نظام را متهم کردند و حمله کردند را نیز محکوم می‌کنم/حوزه انقلابی حوزه‌ای است که باید همیشه درباره‌ی انقلاب‌زدایی احساس خطر داشته باشد. عده‎ای در حوزه با اسلام سیاسی و غرب‌ستیزی مخالفند.

مشروح مناظره درباره‌ی حوزه‌ی انقلابی (۱)؛ استاد قاضی‌زاده:

بخشی از ارزش‌هایی که باعث انقلاب شد یا مورد تأکید خاص مؤسس انقلاب بود ـ و متأسفانه حوزه ما هرچه می‌گذرد در این زمینه رو به حضیض می‌رود ـ عبارتند از: «حفظ حرمت عالمان و مراجع تقلید»، «رعایت حدود و سلسله‌مراتب حوزوی»، «رعایت اخلاق در مواجهه با هم‌صنف»، «دفاع از حقوق مردم در برابر حاکمان» و «ساده‌زیستی».

جامعه‌شناسی کنش‌گری روحانیت در انتخابات (۱): دکتر تقی آزاد ارمکی:

دگردیسی اساسی در نظام روحانیت اتفاق افتاده است که روحانی‌ای که دغدغه‌اش توزیع دین، نظارت بر حوزه دین و دینداری جامعه است، خود عاملیت پیدا می‌کند و می‌خواهد یا دین را محقق کند و یا جامعه را بسازد. بنده معتقدم روحانیت از خودش عبور می‌کند و دیگر دغدغه‌اش برپایی دین نیست؛ بلکه ساختن جامعه است؛ به همین دلیل نتیجه‌ی کنشگری روحانیت، سکولاریسم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

گزارش نشست علمی

حجت‌الاسلام ملک افضلی در کشور ما که پایه‌گذار مردم‌سالاری دینی است ضرورت دارد به این دو پرسش پاسخ داده بشود؛ یکی این‌که انتخابات از منظر فقهی چه ماهیتی دارد؛ دوم این‌که  حکم شرعی آن برای مکلفین و مردم در حکومت …

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:

ما یک منبع هستی دین داریم که آن وحی است؛ اما آن‌چه به‌عنوان نقل یاد می‌کنیم، منبع نیست؛ بلکه دلیل و راهنماست؛ نقل می‌آید تا وحی را بکاود و از آن حقیقت استفاده کند؛ همان‌گونه که عقل چنین نقشی دارد؛ یعنی عقل و نقل سراج هستند و وحی صراط است. عقل و نقل با هماهنگی یکدیگر به‌دنبال این هستند که حقیقت دین را واکاوی کنند. بنابراین آن نقلی که در عقلانیت سنتی ارائه شده است، در عقلانیت وحیانی نیست.

گزارش کمیسیون اصولی پیش‌نشست بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی بروجردی:

تفاوت ماهوی وجود دارد بین مباحث الفاظی که اصولیون بحث می‌کنند، با آن‌چه لغویون از آن بحث می‌کنند؛ ویژگی مباحث لغوی این است که درباره قواعد سخن، یا قواعد صحت کلام بحث می‌کند؛ در حالی‌که کاری که قواعد مباحث الفاظ اصول انجام می‌دهد، بیان قواعد دلالت است؛ یعنی وظیفه سامع را مشخص می‌کند

آیت‌الله علوی بروجردی در کمیسیون اول پیش کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی بروجردی:

منظور این است که اگر کسی بخواهد فقه شیعه را متوجه بشود باید پیش‌زمینه روایات ائمه(ع) ـ که از آن به شأن صدور تعبیر می‌شود ـ را بداند. برای رسیدن به این مهم، آرای اهل تسنن، فقها و قضات عامه در آن عصر باید دیده شود؛ آن‌هم آرای قبل از ابوحنیفه و مالک.

نشست علمی «حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی»

در حوزه دیپلماسی عمومی باید کانتکس‌محور (زمینه‌محور) و صحنه‌محور بود؛ در این صورت هر چیزی اقتضائات خاص خودش را دارد. ما فقهی می‌خواهیم که در صحنه باشد و نه فقهی که در قم باشد. ما فقه انضمامی نیاز داریم. تحلیل ما از آینده حوزه این است که در ده سال آینده اگر طلبه چند زبان نداند حوزه در همین قم می‌میرد. بیداری اسلامی که مصادره شد به علت این بود که حوزه علمیه قم زبان عربی بلد نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین واردی مقدمه بحث پژوهشکده مدیریت و مدارک اسلامی از سابقه بیش از ۲۰ سال برخوردار است. سه بخش عمده پژوهشی این پژوهشکده اصطلاح‌نامه، فرهنگ‌نامه و نمایه‌سازی است. البته بعد از ارتقای این واحد پژوهشی از مرکز به پژوهشکده، …

گزارشی از کرسی ترویجی با موضوع:

روحانیت برای این نیامده که صرفا در حوزه‌ها و مساجد باشد و یا در ماه محرم و رمضان باشد. روحانیت در هر مکان و زمانی مروج و مفسر و تحکیم‌کننده دین است. این دیدگاه فقط در جمهوری اسلامی نیست، بلکه تبار بسیار طولانی دارد. بنابراین روحانیت در دو جا کار می‌کند: سامان‌بخشی به بعد اخروی و حل مسئله رستگاری و معناداری جهان که قبل از انقلاب نیز چنین بوده است، و دیگری سامان‌بخشی به بُعد دنیوی زندگی مردم؛ وظایفی چون تنظیم رفتارهای اجتماعی، ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی.