پرونده نواندیشی در حوزه (۶) | حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمجید اشکوری در گفتگو با مباحثات:

مفهوم نواندیشی دینی را مفهومی گویا نمی‌بینم که بخواهم بر اساس آن تقسیمات حوزوی داشته باشم. نواندیشی دینی را چه تعریف کنیم؟ مثلا بگوییم هر کسی که نوآوری دارد نواندیش است؟ در پاسخ می‌توان گفت این نوآوری یا برپایه اجتهاد شیعی است، یا برپایه اجتهاد شیعی نیست. اگر بر پایه اجتهاد شیعی نباشد، جزو تحریفیون قلمداد می‌شود، اگر با روشمندی شیعی بیاید، همان روش اجتهادی می‌شود، که البته اجتهاد او با اجتهاد دیگری تفاوت دارد. ⬿

مواجهه نامحترمانه با اختلاف‌نظرها بیش از آنکه بیانگر تعصب نسبت به انقلاب و نظام باشد، نمایاننده منطق حاکم بر گفتمان انقلاب در حوزه است. بی‌شک اساتید حوزه نسبت یکسانی با انقلاب و نظام ندارند، اما می‌توانند در رونق فقهی حوزه‌ها مؤثر باشند و در برخی مقاطع نیز در حد ظرفیت خودشان همراهی کنند؛ لکن با نگاه به منطق مخرب برخی رسانه‌ها ترجیح می‌دهند فاصله خود را با آنچه «حوزه انقلابی» و «دغدغه نظام» ⬿

پرونده نواندیشی در حوزه (۵) | در گفتگو با دکتر محمدرضایی مطرح شد

ما به آقای شبستری درخواست دادیم که هر کجا شما بفرمایید ما حاضر به مناظره هستیم. البته ایشان نیامد و گفت که من فقط می‌خواهم با خود مراجع مناظره کنم. بنده گفتم هدف شما اصلاح‌گری است و بدین شکل بهره‌ای از اصلاح‌گری هم محقق می‌شود. حداکثر اینکه در آخر می‌گویید که این آقا چیزی بلد نبود. در هر صورت ایشان نیامد، من هم احساس کردم که لازم است که پاسخ‌هایی داده شود، این بود که پاسخ‌هایی دادیم. البته ایشان هیچ پاسخی در این زمینه  ⬿

به بهانه هفته ملی ازدواج

سلوک علمی و اخلاقی حوزه، ذهن طلبه‌ را متن‌گرا و انتزاعی بار می‌آورد و او را برای امر مهم ازدواج مهیا نمی‌سازد. از این رو به جهت جایگاه مبهم عقل و عرف در نظام معرفتی حوزه، طلبه دچار دوگانه خودساخته زیست دینی- زیست عرفی می‌شود و هر آنچه که با متن دین تطبیق نیابد را به معنای فاصله گرفتن از سلوک حوزوی و عرفی‌شدن  ⬿

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتگو با مباحثات:

مساله در حال حاضر این است که کارکرد نماز جمعه در حکومت برای بصیرت‌افزایی مومنان است، حال آنکه کارکرد نماز جمعه در حد یک رسانه یا یک نهاد حکومت برای ایجاد تعامل میان همه افراد یک جامعه، حتی مذاهب مختلف، ولو اینکه کافر است و نماز نمی‌خواند است. مهم این است که احساس کند که این مباحث، بحث‌های مورد ابتلاء او است، به کار او می‌آید و یک فضای عمومی است ⬿

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در گفت‌وگو با مباحثات

اینکه شورای نگهبان درصدد نظام‌سازی باشد، قابل پذیرش است که البته شورای نگهبان برای انجام این کار مهم، الزاما نیازمند همکاری جدّی حوزه و دانشگاه می‌باشد، یعنی حوزه و دانشگاه باید موضوعاتِ مباحث علمی خود را از شورای نگهبان بگیرند و ارتباط منطقی میان این نهادها برقرار گردد؛ اما متاسفانه در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده  ⬿

اکنون تریبون‌دارانِ مذهبی در ایران اختلاف چندانی با هم ندارند. اگر اختلافی هست میان واعظان و مردمی است که دیگر به این تریبون‌ها وقعی نمی‌نهند. سکوت حوزه علمیه قم در برابر حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی اجازه
 ⬿

بیانیه گام دوم و رسالت حوزویان

هیچ‌گاه با نقدها و مطالبه‌گری مقام معظم رهبری کسی از قطار انقلاب پیاده نشد. در حالیکه بسیاری از افراد با گفتمان غلط یا درست به دنبال پیاده کردن مردم از قطار انقلاب بودند.عدم وجود مفهومی با عنوان عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد، نقص ذاتی حوزه  ⬿

در حوزه علمیه با وجود آنکه سعی می‌شود وحدت شیعه و سنی، نگرشی ساری و جاری جلوه داده شود، اما آنچه در استفتائات مراجع و نگرانی‌ درونی آنها به تحرکات اهل سنت به چشم می‌خورد و اینکه شاهد آن هستیم برخی از اساتید حوزه ابایی از دیدار علنی با ⬿