گزارش نشست علمی

علامه طباطبایی عالمی جامع و فیلسوف بود، نه فیلسوف و مفسر محض، بلکه فیلسوف و مفسر مدنی بوده و نگاه اجتماعی، سیاسی و مدنی داشت. دستگاه فکری علامه طباطبایی، ظرفیت نظام‌سازی را دارد و می‌تواند نظامات مطلوب و نامطلوب معاش را به ما ارائه دهد. ⬿

حوزه علمیه قم و فلسفه (۵)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در گفت‌وگو با مباحثات:

یک مسیر برای اسلامی‌سازی و بومی‌سازی علوم انسانی ازجمله علوم سیاسی این است که از مبانی سکولاریستی و غیردینی‌اش ارتزاق نکند و بر مبانی انسان‌شناسی مطرح در حوزه‌ی فلسفه و حکمت و فقه و اخلاق اسلامی تکیه کند/اگر ابزار حکمت متعالیه در اختیار شهید مطهری نبود، نمی‌توانست نقدی بر مارکسیسم بنویسد. ⬿

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی:

علوم سیاسی رایج در دنیا، نقص را برای انسان نمی‌پذیرد و نقطه شروعش «الانسان ناقص» نیست؛ بلکه نقطه آغازینش «الانسان کامل» است؛ همان اومانیسم؛ یعنی فرد خود نیازهایش را می‌شناسد و خود نیز آن را تدبیر می‌کند؛ خودبسنده و خودسامان است. به قول علامه جوادی از این اومانیسم یک‌جور مردم‌سالاری درمی‌آید که همان باغ‌وحش منظم است. ⬿

روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات (۳):

یادداشتی شفاهی از حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی

صدا و سیمای ما در تبیین و ارائه‌ی سیاست اسلامی به‌عنوان یک الگوی مستقل و یک سیاست الهی در جهان، خیلی شفاف عمل نکرده و حتی در سطح کشور هم این را نمی‌بینیم؛ اگر از مردم بپرسید که به نظر شما سیاست اسلامی با سیاست غیراسلامی چه فرقی دارد، من بعید می‌دانم که جواب روشنی بتوانند بدهند. ⬿

گزارش کامل سخنرانی‌های همایش

از نگاه آیت‌الله مهدوی کنی باید شأن رهبری و امامت را از بحث دولت‌سازی تفکیک کنیم. امام مسلمین، امام است؛ مشروعیتش صددرصد الهی است و منصوب است؛ چه معصوم باشد، چه غیر معصوم. اما این امام مسلمین، هنگام دولت‌سازی، متناسب با اقتضائات یک نظمی را برقرار می‌کند (مثلاً قانون اساسی). پیامبر(ص) نیز هنگام دولت‌سازی،اقتضائات را رعایت می‌کند. ⬿

روحانی شیعه‌ی ایرانی

گمان نمی‌کنم در لبنان کسی به اندازه من نماد و سمبل اتحاد در کشور باشد؛ زیرا من علاوه بر تماس‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی خود با تمام فرق موجود در لبنان و روابط گسترده‌ای که با آن‌ها دارم، به جایی رسیدم که سه سال پیش در کلیسای کبوشین، خطبه موعظه روزه را خواندم و هیچ‌کس در دنیا به این حد نرسیده است. درست مانند این است که یک روحانی مسیحی خطبه نماز جمعه را بخواند. بنابراین من نماد وحدت ملی بودم. از این رو توطئه مستقیم مرا هدف قرار داده است. ⬿

برداشت نگارنده از نامه اول و دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی این است که این نامه‌ها ابعاد و زوایای مختلفی دارند؛ اما یکی از جنبه‌های پررنگ‌تر و شاید مهم‌تر برای امروز ما، بحث امنیت بین‌الملل است. مکتب امنیتی … ⬿

آیت‌الله بوشهری در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فقه و حقوق

به همان مقدار که نوشته خوب، تأثیر مثبت در جامعه دارد، نوشته بد نیز مخرب است. کتاب خوب را باید برای آن رونمایی گذاشت و تبلیغ کرد تا مطرح شود و مؤلف نیز احساس کند از او قدردانی می‌شود. پیش‌تر بنده معتقد بودم دفتر تبلیغات بیش‌تر کارهای تبلیغی انجام دهد؛ اما امروز مشاهده این حجم آثار پژوهشی – که بسیار ارزشمند نیز هست – نگاه ما را عوض کرد. ⬿

گفت و گوی منتشر نشده با آیت الله محمد مهدی آصفی:

حمایت از دولت عراق را تکلیف می دانم، چرا که می‌دانم اگر این حکومت را از دست داديم جایگزینش یک حکومت آمریکایی است، آن هم نه حکومت آمریکایی مسالمت‌آمیز، یک حکومت آمریکایی از نوع حکومت حزب بعث که شیعه را تار و مار می‌کنند. زندان می‌کنند، شکنجه می‌دهند. دیگر اثری از تشیع و از حضور تشیع به جا نمی‌گذارند. لذا من تکلیف خودم می‌دانم که از این حکومت با تمام نواقصش دفاع کنم و مردم را دعوت کنیم که پای این حکومت بایستند ⬿

بررسی اندیشه‌های موجود در حوزه علمیه قم / ۴

ما همچنین تبیین کردیم که آیت‌الله خوئی، قائل به جهاد ابتدایی در عصر غیبت‌اند. خیلی‌ها این را نمی‌دانند. اسناد عربی هم به کتاب پیوست شده است. اگر کسی مخالف این است، می‌تواند ببیند و اظهار نظر کند. برخی از این اظهار نظرها به خاطر این است که عده‌ای یا کار ما را مطالعه نکرده‌اند یا اینکه کتاب‌های آن عالم را نخوانده‌اند.  ⬿