دکتر سید صادق حقیقت:

از مایکل سندل پرسیدم شما می‌گویید عدالت بر اساس سنت و فرهنگ است؛ عدالت در جمهوری اسلامی ایران بر کدام اساس باید باشد؟ مباحث لیبرالی یا اعتقادات خودمان؟ پاسخی جالب وی به شکل دقیق این بود: «عدالت در جمهوری اسلامی ایران باید برآمده از قرآن و روایات باشد!». نتیجه‌ای که از این حرف می‌توان گرفت این است که در دل فلسفه سیاسی و فقه سیاسی ما ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را احیا کنیم.

در گفت‌وگو با استاد سید محمدعلی ایازی بررسی شد:

اساس در فکر متفکرین شیعی مثل مرحوم امام خمینی هم این بوده که ما در حج باید یک جاهایی از احکام و شریعت خودمان تنزل کنیم تا بتوانیم چنین اجتماعی را به خوبی و همراه با صلح آرامش برقرار کنیم/بعید نیست یک سری اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده هم مربوط به کسانی بوده که اصلاً نمی‌خواستند بین مسلمان‌ها زمینه‌ی نزدیکی و رفاقت پیش بیاید؛ مثل حمله‌کردن به سفارت عربستان در ایران. اگر ورای این قضایا را واکاوی کنیم، در طرح اختلاف و جنگ میان عرب و عجم و شیعه و سنی، دست صهیونیسم را خواهیم دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان در گفت‌وگو با مباحثات:

(به‌مناسبت سالروز درگذشت)

آقای میلانی از ابتدای شروع حرکت انقلابی امام(ره) خیلی جدی همراه ایشان بودند؛ یعنی می‌توان ادعا کرد که حتی علمای قم را هم ایشان در حمایت از امام جمع می‌کردند. حتی در قضیه‌ی تأیید حکم مرجعیت امام(ره)، علمایی که از قم به تهران آمدند، محرکشان آقای میلانی بودند.

آیت‌الله‌العظمی سبحانی درباره‌ی جدیدترین اثر مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه:

به همراه معرفی اجمالی کتاب

استان آذربایجان دارای ویژگی خاصی است که آن را از دیگر مناطق متمایز ساخته است و آن، همجواری با غرب از یک‌طرف، و دولت عثمانی از طرف دیگر است. تز سیاسی «عدالت‌خانه» و سپس «مشروطه» برای نخستین‌بار در این استان نضج گرفت.

یادداشتی به‌مناسبت سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو

اگر رسیدن نهاد مرجعیت از نظر قدرت و جایگاه اجتماعی به وضعیت کنونی، پروژه‌ای هدفمند بوده باشد، در این صورت نقش عامل سیاسی بسیار پررنگ می‌شود؛ زیرا صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، قدرت‌نمایی یک نهاد مذهبی خارج از ساختار سیاسی بود در مواجهه و مقابله با یک تصمیم اتخاذشده توسط یک نظام سیاسی؛ مواجهه‌ای که به تحقیر اراده و اقتدار سیاسی حکومت وقت انجامید.

نگاهی به خدمات علمی و فرهنگی نواده آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدهادی میلانی در انگلستان (اختصاصی مباحثات)

واقعاً ما این‌همه ارزش‌های فکری، منطقی و فرهنگی در تشیع داریم؛ آن‌وقت برخی شبکه‌های افراطی شیعی همه را در ناسزا گفتن منحصر می‌کنند. می‌گویند ما در تولّی آن‌طور که باید، قوی و محکم نیستیم.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین جازاری استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه

اختصاصی مباحثات

از نشانه‌های جریان سنتی تلاش در تمایز با دیگر ادیان ومذاهب است که عملاً بر منازعات مذهبی می‌افزاید؛ اما نشانه‌ی جریان جدید، تلاش در جهت تقریب و تلطیف فضاست؛ تا از دل این کاهش منازعات، امکان تبلیغ و ترویج عقلایی مذهب فراهم گردد

ملاقات با آیت‌الله غلامرضا صلواتی

(اختصاصی مباحثات)

سلوک‌ رفتاری عالمان قدیم را دارد و از شهرت و ایجاد دستگاه و تشکیلات گریزان است. با وجود این‌که به گفته‌ی فرزند ارشدش خاطرات نابی از حوزه و اساتید بزرگش دارد، اما به‌سختی تن به مصاحبه یا مکتوب‌کردن آن‌ها می‌دهد. همه‌ی کسانی که به دیدارش می‌آمدند را یکسان احترام می‌کرد؛ حوزوی و غیرحوزوی.

«مباحثات» از مدتی قبل با توجه به این نکته‌ که برخی مخاطبینِ مطالب منتشرشده در سایت، امکان یا فرصت استفاده از اینترنت را ندارند، هرازگاهی برخی مطالب را به‌صورت مکتوب در اختیار تعدادی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه قرار داده است. تاکنون پنج شماره نسخه‌ی مکتوب به‌صورت بسیار محدود منتشر شده است.

من وقتی بحث حقوق‌های نجومی را شنیدم با خودم گفتم کاش بزرگان حوزه بگویند که وضعیت طلبه‌ها چطور است؛ بگویند مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی ۳۷ سال تولیت حرمت امام رضا(ع) بود و یک ریال از حق‌التولیة اجرت نگرفت! مقام معظم رهبری هم زندگی‌شان نه از سهم امام می‌چرخد و نه از حقوق‌های دولتی.