حوزه و روحانیت در چهلمین سال انقلاب(۴)

شاید پیروزی انقلاب زودتر از زمان مورد انتظار اتفاق افتاد. در آن دوره، علما آمادگی اینکه در حکومت قرار بگیرند را نداشتند. ما هنوز به الزامات حکومت پایبند نیستیم. اگر پایِ مردم از حکومت برید ه شود و نخواهند در ساختار نظام، نقشی برای مردم قائل

حوزویان و دشواری‌های اخلاقی زیستن(۷)

بهترین مصداق عالِم بی‌عمل را احتمالاً مردم در روحانی بی‌اخلاق می‌توانند مشاهده کنند.در گذشته طلبه کم بود؛ ولی اثربخشی زیاد؛ شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اخلاقی‌زیستن در میان حوزویان سخت

نقدی بر سخنان حسن محدثی

افراد مؤثر در تحولات بشری را باید با ویژگی یا ويژگی‌های مهم و برجسته‌ی آنها شناخت و نقد کرد؛ اندیشمند را با اندیشه‌اش، هنرمند را با هنرش، سیاستمدار را با سیاست‌ورزی‌اش و یک رهبر دینی یا اجتماعی را با مختصات و ماحصل رهبری‌اش. به‌نظرم کمتر کسی از اهالی علم و اندیشه و پژوهش، موسی صدر را به‌عنوان یک اندیشمند یا نظریه‌پرداز ـ مخصوصاً در حوزه فلسفه ـ بشناسد.

دکتر محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با مباحثات:

به قول بزرگی، نخبگان و گروه‌های مرجعی که نتوانند در مقاطع خاص تاریخی به مثابه قسمتی از راه حل مشکلات مردم نقش‌آفرینی کنند، به‌طور فزآینده‌ای به قسمتی از مشکل، معضل و بحران تبدیل خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفت‌وگو با مباحثات:

بعد از انقلاب ۸۰۰ پیش‌نویس قانون اساسی ارائه می‌شود که سهم حوزه علمیه دو پیش‌نویس بود! همین مسأله نشان می‌دهد که ما آدم‌هایی عمیق و غیرمفید هستیم و حتی نمی‌توانیم صورت‌بندی کلان اداری کاری را که خودمان راه انداخته‌ایم انجام بدهیم.

حوزه علمیه قم و فلسفه(۶)

مروری بر بعضی نظرات مخالف فلسفه در میان حوزویان

هرچند بیشتر فقهای شیعه بر جایگاه برجسته‌ی عقل در فرایند استنباط احکام تأکید می‌کنند، اما واقعیت آن است که اگر در مسأله‌ای امر دائر شود بین حجیت عقل و نصی همچون قرآن، قطعاً نص را ترجیح می‌دهند. همچنین اعتبار عقل را تا جایی می‌دانند که بفهمد که بعضی مسائل (مانند عالم غیب) را بی‌مدد وحی نمی‌تواند بفهمد.

آیت‌الله نظری منفرد در گفت‌وگو با مباحثات:

ما باید کاری کنیم تا عزیزان مبلغ ما برداشت کسب و کار از تبلیغ نداشته باشند و آن را یک مسئولیت الهی بدانند. به‌هرحال ما شاگرد این مکتب هستیم ـ اگر پذیرفته بشویم ـ و باید انجام وظیفه کنیم. روزی مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت به من فرمودند: «خوشا به‌حال شما که به تبلیغ می‌روید؛ ما که این گوشه افتاده‌ایم و کاری نمی‌کنیم!»

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در گفت‌وگو با مباحثات:

از مبلغین خواهش می‌کنم در ماه رمضان غیر از تفسیر قرآن چیزی نگویند برای مردم. مبلغ باید یک دور تفسیر قرآن را دیده باشد و بلد باشد تفسیر منبری برای مردم بگوید. در تفسیر منبری بحث‌های لغوی به‌درد نمی‌خورد/چون نظارتی بر کلیت منبر در حوزه نیست، طلبه‌ها با هر سطح و رده‌ای منبر می‌روند.

بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۷)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در گفت‌وگو با مباحثات:

سیستم فهم، استنباط، مطالعه، تخصص‌ها و تربیت‌های حوزوی، اساساً سیستم ارتباط‌دهی معیشت به دین نیست. فقه ۱۴۰۰ سال بیرون از حاکمیت و جامعه بوده. وجود فقیه در شهر، دلیل وجود فقاهت در شهر نیست. گاهی انسان در شهر حضور دارد، اما واقعیتش در شهر نیست.

در گعده‌ای صمیمانه با علامه جعفر مرتضی عاملی مطرح شد:

کثرت اموال و سلاح و حتی وضع اقتصادی و امنیتی هیچ‌کدام دلیلی بر قوام نیست. مهم تعداد افرادی است که از درون ساخته، و تربیت روحی و معنوی شده باشند؛ معیار این است/صرف تشکیل حکومت برای گسترش تشیع کافی نیست؛ علی(ع) امام بود؛ بدون حکومت/در بحث تاریخی باید آن چیزی که مخالف قرآن و عقل است را کنار بگذاریم.