مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مرتضی معراجی

مرتضی معراجی
دکترای علوم سیاسی (گرایش اندیشه‌های سیاسی) | پژوهشگر دین
بازخوانی رابطه روحانیت و نظام (۷)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در گفت‌وگو با مباحثات:

سیستم فهم، استنباط، مطالعه، تخصص‌ها و تربیت‌های حوزوی، اساساً سیستم ارتباط‌دهی معیشت به دین نیست. فقه ۱۴۰۰ سال بیرون از حاکمیت و جامعه بوده. وجود فقیه در شهر، دلیل وجود فقاهت در شهر نیست. گاهی انسان در شهر حضور دارد، اما واقعیتش در شهر نیست. ادامه 

در گعده‌ای صمیمانه با علامه جعفر مرتضی عاملی مطرح شد:

کثرت اموال و سلاح و حتی وضع اقتصادی و امنیتی هیچ‌کدام دلیلی بر قوام نیست. مهم تعداد افرادی است که از درون ساخته، و تربیت روحی و معنوی شده باشند؛ معیار این است/صرف تشکیل حکومت برای گسترش تشیع کافی نیست؛ علی(ع) امام بود؛ بدون حکومت/در بحث تاریخی باید آن چیزی که مخالف قرآن و عقل است را کنار بگذاریم. ادامه 

پژوهش‌هایی صرفاً برای پژوهش؛ برای ارتقای رتبه علمی و بالتبع کسب درآمد بیشتر؛ برای قبولی در مصاحبه دکتری؛ برای معروفیت و… . مهم نیست که پژوهش ما مشکلی را از گره فروبسته‌ی جامعه حل کند؛ تعداد خوانندگان برخی از آن‌ها به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. پژوهش از مضمون اصیل خود تهی و بیشتر به صنعتی درآمدزا برای عده‌ای و هزینه‌زا برای عده‌ای دیگر تبدیل شده. ادامه 

بحثی انتقادی با موضوع رونق‌یافتن بازار فتاوای سیاسی در جهان اسلام

با دروغ بستن بر خدا ـ در اثر گم شدن علم و تقوا و ورع ـ بازار فتوا رونق پیدا کرد؛ مفتیانی که فتوا می‌دهند به‌طور زنده و مستقیم در همه‌ی عرصه‌های زندگی؛ فتواهایی بر حسب نیازها و درخواست‌ها! حاکمان، منحرفان و سازمان‌های امنیتی برای هر فتوا  و هر فقیهی حقوقی پرداخت می‌کنند. دین خدا لقلقه‌ای بر زبان مدعیان فقاهت و فتوا شده است. ادامه 

دکتر سید صادق حقیقت:

از مایکل سندل پرسیدم شما می‌گویید عدالت بر اساس سنت و فرهنگ است؛ عدالت در جمهوری اسلامی ایران بر کدام اساس باید باشد؟ مباحث لیبرالی یا اعتقادات خودمان؟ پاسخی جالب وی به شکل دقیق این بود: «عدالت در جمهوری اسلامی ایران باید برآمده از قرآن و روایات باشد!». نتیجه‌ای که از این حرف می‌توان گرفت این است که در دل فلسفه سیاسی و فقه سیاسی ما ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را احیا کنیم. ادامه 

در گفت‌وگو با استاد سید محمدعلی ایازی بررسی شد:

اساس در فکر متفکرین شیعی مثل مرحوم امام خمینی هم این بوده که ما در حج باید یک جاهایی از احکام و شریعت خودمان تنزل کنیم تا بتوانیم چنین اجتماعی را به خوبی و همراه با صلح آرامش برقرار کنیم/بعید نیست یک سری اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده هم مربوط به کسانی بوده که اصلاً نمی‌خواستند بین مسلمان‌ها زمینه‌ی نزدیکی و رفاقت پیش بیاید؛ مثل حمله‌کردن به سفارت عربستان در ایران. اگر ورای این قضایا را واکاوی کنیم، در طرح اختلاف و جنگ میان عرب و عجم و شیعه و سنی، دست صهیونیسم را خواهیم دید. ادامه 

پرونده‌ای به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله العظمی میلانی / ۴

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان در گفت‌وگو با مباحثات(به‌مناسبت سالروز درگذشت)

آقای میلانی از ابتدای شروع حرکت انقلابی امام(ره) خیلی جدی همراه ایشان بودند؛ یعنی می‌توان ادعا کرد که حتی علمای قم را هم ایشان در حمایت از امام جمع می‌کردند. حتی در قضیه‌ی تأیید حکم مرجعیت امام(ره)، علمایی که از قم به تهران آمدند، محرکشان آقای میلانی بودند. ادامه 

آیت‌الله‌العظمی سبحانی درباره‌ی جدیدترین اثر مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه:

به همراه معرفی اجمالی کتاب

استان آذربایجان دارای ویژگی خاصی است که آن را از دیگر مناطق متمایز ساخته است و آن، همجواری با غرب از یک‌طرف، و دولت عثمانی از طرف دیگر است. تز سیاسی «عدالت‌خانه» و سپس «مشروطه» برای نخستین‌بار در این استان نضج گرفت. ادامه 

یادداشتی به‌مناسبت سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو

اگر رسیدن نهاد مرجعیت از نظر قدرت و جایگاه اجتماعی به وضعیت کنونی، پروژه‌ای هدفمند بوده باشد، در این صورت نقش عامل سیاسی بسیار پررنگ می‌شود؛ زیرا صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، قدرت‌نمایی یک نهاد مذهبی خارج از ساختار سیاسی بود در مواجهه و مقابله با یک تصمیم اتخاذشده توسط یک نظام سیاسی؛ مواجهه‌ای که به تحقیر اراده و اقتدار سیاسی حکومت وقت انجامید. ادامه 

پرونده‌ای به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله العظمی میلانی / ۳

نگاهی به خدمات علمی و فرهنگی نواده آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدهادی میلانی در انگلستان (اختصاصی مباحثات)

واقعاً ما این‌همه ارزش‌های فکری، منطقی و فرهنگی در تشیع داریم؛ آن‌وقت برخی شبکه‌های افراطی شیعی همه را در ناسزا گفتن منحصر می‌کنند. می‌گویند ما در تولّی آن‌طور که باید، قوی و محکم نیستیم. ادامه