ما باید محدویتهای انسانی خود را بپذیریم و اصول اخلاقیای را نیز مراعات کنیم؛ از جمله این که حق نداریم سخن کسی را به نفع ادعای خود مصادره کنیم؛ بلکه باید انسانها را در جغرافیای فکری خودشان ببینیم و مثلاً هرگز نمیتوان علامه طباطبایی را ضد فلسفه معرفی کرد.
ادامه …
مرحوم نائینی نمایندهی جریان نواندیشی دینی در گفتمان مشروطیت است و رویکرد او به مسائل مدرن ـ که حکومت قانون در کانون آن قرار دارد ـ با استفاده از روششناسی اجتهادی بود؛ یعنی تلاش میکرد در چارچوب روششناسی اجتهادی، برخی از مهمترین مسائل دولت مدرن و حاکمیت قانون را مورد بررسی قرار دهد. ادامه …
تاریخ داستانی، از تاریخ استفاده میکند برای ترویج نوعی ایدئولوژی. در واقع این ژانر تلاش دارد ایدهای از دل گزارههای مذهبی مد نظرش را با استفاده از ظرف تاریخی، به مردم عوام و طبقات پایین، القا و تفیهم نماید. کاملاً طبیعی است که حکومتها، برای صحبت با مردمِ عادی و القای آنچه از ایدهها و ایدئولوژیهایشان در سر دارند، بهجای صحبتِ منطقی و عقلی، به داستان و ادبیات داستانی و قصهگویی رو آورند. ادامه …
معیار آزمون و تصدیق و تکذیب در هر لایه از علم، به حسب همان لایه میباشد و معتقدم فرهنگستان به حد بضاعت خود در مقیاس راهبردی ـ و نه کاربردی ـ در مواضع مهمی ورود پیدا کرده است و وقتی با متخصصان هر علمی به بحث پرداختهایم، متوجه شدهایم که تفکرات فرهنگستان، نهتنها کمبودی ندارد، بلکه در برخی نقاط، قوت قابل توجهی هم دارد. ادامه …
«شبکههای اجتماعی»، «ماشینهای هوشمند»، «فناوریهای نوظهور»، «هوش مصنوعی»، «بلاكچين»، «نانورباتها»، «اَبـَرايانههای محاسبهگر در مقياس اِگزا» و «اينترنت اشياء» از جمله مواردی است که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد و لازم است ابعاد مختلف آن را بسنجیم تا از آسیبهای احتمالیِ آن، بهدور باشیم. ادامه …
اگر تعریف اقتصاد مقاومتی را به سمتی بردیم که دنیا آن را به اسم جایگزینی واردات میشناسد، قاعدتاً به اقتصاد سوسیالیستی نزدیکتر خواهد بود؛ چون باید هرچه کشور نیاز دارد را خودش تولید کند؛ در حالیکه ظرفیتها و منابع محدود است. چنین کشوری به مرور با دربهای بسته مواجه شده و محصور خواهد شد. ادامه …
بر اساس نظریه اجتهاد ارتباطی با مجموعهای از ارزشهای بالفعل برای زندگی اجتماعی سروکار داریم که باید به شکل بینالاذهانی تولید شوند و بنده بینالاذهانیبودن این ارزشها را از منظر دینی و فرادینی دنبال کردهام و تلاش کردم اثبات کنم که بینالاذهانیبودن ارزشهای مشروع، هم شرعاً قابل دفاع است و هم از منظر نگاه بروندینی و جامعهشناختی. ادامه …
هر مسئولی و هر یک از مردم که خطا میکنند، چوبش را دستگاه قضا میخورد. دو نفر، سر همدیگر کلاه گذاشتهاند و دستگاه قضا باید چوبش را بخورد! سرریزشدن پروندهها به دستگاه قضایی، بهخاطر ضعف عملکرد دیگران است. ادامه …
خسروپناه: آقای فیرحی در تدوین مفاهیم سیاسی مدرن توجهی به کاربست آنها در مبانی مدرن ندارند. باید توضیح دهند سنجه و معیارشان در تعریف مفاهیم مدرنی همچون حزب، غربی است یا اسلامی/فیرحی: ما از دریچه مارکسیستها و ماتریالیستهای غیرمارکسیست از افکار غرب مطلع میشویم و نگاهمان به غرب، نگاهی باواسطه و درجه دوم است. در حوزه علمیه به خطای بنیادگرایی افراطی دچار هستیم و هر امری را به مبناهای آن برمیگردانیم. ادامه …
برخلاف اندیشهی اومانیستی، اندیشهی اسلامی بر این باور است که کرامت ذاتی، توسط خداوند به انسان عطا شده است و نه طبیعت/در اصلِ داشتن کرامت ذاتی، اختلافی وجود ندارد؛ باید ببینیم چگونه میشود بین کرامت ذاتی بشر با «بل هم اضل» جمع نمود؟/اگر کرامت ذاتی بتواند بهعنوان یک قاعده مطرح شود، آیا دلیل میشود که به مقدسات کفار توهین نشود؟ ادامه …