همانطور که علامه محمدتقی جعفری(ره) و بعضی از دیگر از افاضل مسلمان تأکید کردهاند، لازم است که فقها از مسائل مستحدثه آگاهی لازم را داشته باشند. بسیاری از این مسائل جامعهشناختی هستند و لذا تعامل حوزویان با جامعهشناسان خبیر و مؤمن برای رسیدن به راهحلهای سازگار با اسلام ضروری است. رابطه بین این دو گروه ممکن و از نظر اینجانب لازم است. ادامه …
فقها و اندیشمندان اسلامی بر روی حجاب اجماع قاطع دارند و اصل حجاب را غیرقابل انکار میدانند؛ حتی در کتب مقدس قبلی هم به لزوم رعایت حجاب توسط زنان اشاره شده است./مشکل ما این است که برای حل مسائل خودمان از جمله در حجاب، به قرآن به عنوان یک سندبالادستی مراجعه نکردیم تا اصل مسأله را فهم کنیم. ادامه …
امروزه متأسفانه طوری شده که ممکن است امام جماعتی محترم هم باشد، اما سواد، تخصص و رفتار مردمی را نداند. الآن مساجد و مجالس، از عالمان توانمند خالی شده و پیشنمازهای کمسواد جای آنها را گرفتهاند و مردمی که آن روحانیون باسواد نجف رفته را دیدهاند، نمیتوانند به این طلبهها راضی شوند. ادامه …
یکی از اساتید ما میگفت اگر یکدهم یا یکصدم نوآوریهایی که علامه حلی در زمان خودش داشت را ما هم ارائه میدادیم، جامعه امروز ما مشکلات حاضر را نداشت. امروز برخی مقلدین مجتهدان ما در کشورهایی زندگی میکنند که عضو سازمان مللاند و منشور سازمان ملل را امضا کردهاند. در چنین فضایی نمیتوان به آنها گفت جهاد در زمان غیبت، مثل نماز لازم است و باید مرتب کافر بکشید. ادامه …
پدرم میگفت اگر میخواهی دانشگاه بروی، من خرجت را میدهم؛ اما اگر میخواهی به حوزه بروی باید روی پای خود بایستی/شخصاً درهیچ دورهای موافق نبودم که جامعه مدرسین برای انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری کاندیدا معرفی کند/تصمیمگیری جامعه مدرسین در مورد امور نیازمند دو سوم آرای اعضاست. در سال ۸۸ این حد نصاب کامل نشد. ادامه …
بدگوییها، اتهامزنیها و سخنانی که شایسته یک طلبه نیست، امروز بر زبان برخی مسئولان روحانی جاری میشود؛ جلوههایی که در تاریخ روحانیت سابقه نداشته؛ کما اینکه در مورد شخصیتهایی که برای امام محترم بودند، به بهانهی اینکه میزان، حال فعلی افراد است، هرچه خواستند، بستند و اهانتها کردند. ادامه …
با توجه به اینکه بنده واقعگرا هستم، اجراییکردن این منشور را خیلی دیر میدانم. بعد از امام، افرادی در بدنه روحانیت نفوذ پیدا کردند و افرادی هم کنار گذاشته شدند و حرکتهایی انجام گرفت که اجراییکردن منشور را بسیار سخت کرده است. نان عدهای در حوزه بسته به ظاهرسازی، ریاکاری و بزرگنمایی است. ادامه …
بعد از چهل سال که از انقلاب میگذرد، روحانیت و حوزهها تقریباً دارند از اندیشه انقلابی فاصله میگیرند و اندیشههای مقدسمآبانه فرصت رشد پیدا میکنند؛ چون بودجههای دولتی صرف مراکزی میشود که به سمت و سوی انقلاب نمیروند؛ بلکه به سمت و سوی نانآوری و فردیکردن دین حرکت میکنند. ادامه …
باید توجه کرد که اسلام، فقط فقه نیست. وقتی قرآن میگوید «لیتفقهوا فی الدین»، یعنی کل دین؛ یعنی حتی مباحث تاریخی، اخلاقی، کلامی و اعتقادی باید مورد توجه باشد. اینطور نیست که تمام مشکلات به این برمیگردد که مردم مسأله و احکام بلد نیستند. فقه ما ناقص است از این جهت که اصلاً به بعضی مسائل جواب نمیدهد. ادامه …
دبیر کنفرانس: در این همایش بهدنبال توجه به این نکته هستیم که جریانسازی علمی در حوزه ایجاد نظامات حاکمیتی برآمده از ارزشها، بدون دست دادن و همراهی سه بخش حوزه، دانشگاه و نهادهای حاکمیتی و مدیران، ممکن نیست. اگر میخواهیم دولت اسلامی محقق شود، حوزه باید به شکل کامل، ضلع سوم را ایجاد کند. منظور از حوزه نیز، متن حوزه، یعنی حوزویان است؛ نه فقط بخش خاصی از طلاب که در بخش حاکمیتی طرف مشورت هستند. ادامه …