با قهر و فاصله گرفتن هرگز نخواهیم توانست چهره زشت اسلام آمریکایی را برای مسلمانان نمایان سازیم. مسلمانان تشنه آگاهی بوده و به بیداری و جوش و خروشی متفاوت دست یافته‌اند. نباید کاری کنیم که عربستان به مردم ناآگاه منطقه بقبولاند که جنگ‌ها و فتنه‌هایی که در میان مسلمانان رهبری می‌کند، جنگ شیعه و سنی و جنگ در مقابل امپراطوری ایران است. 

اگرچه به نظر می‌رسد افراط‌گرایی در میان شیعیان و اهل سنت دارای خاستگاه‌های متفاوتی بوده و این دو در تقابلی جدّی با یکدیگر هستند، ولی اگر بررسی کاملی میان جریان افراط‌گرای اهل‌سنت – که عامه مردم آن را به نام وهابیت می‌شناسند – و جریان‌های تندرو و افراط‌گرای شیعه داشته باشیم، وجوه اشتراک فراوانی میان این دو گروه می‌یابیم که می‌تواند ما را به الگوی مشترکی در جهت مقابله با آنها برساند. 

در نشست نقد کتاب «لعن‌های نامقدس» بیان شد؛

یکی از فضلای حاضر در این جلسه، با انتقاد از پخش نامناسب کتاب گفت: کتاب به دست افراد علاقمند نمی‌رسد. در حالی که باید شیوه پخش به گونه‌ای باشد که دسترسی آسان کسانی که علاقمند به این مباحث هستند، فراهم شود. وی همچنین علاوه بر تاکید بر حروفچینی نامناسب و خسته‌کننده کتاب گفت: تقریبا در هیچکدام از آثاری که به این مسائل پرداخته‌اند، روشن نشده که رویکرد ما به وحدت، حداقلی یا حداکثری؟ وحدت از نظر ما یک تفکر است، یا تنها یک استراتژی و تاکتیک؟ 

مردمی که با شنیدن خواب و کرامت، داخل دین می‌شوند، با شنیدن خواب و کرامتی دیگر از آن خارج می‌شوند؛ زیرا هدایت این افراد نه بر پایه عقل و شعور و معرفت بوده است و نه بر پایه کشف و شهود شخصی، بلکه بر اساس شنیده‌هایی بوده که هم در اصل آن شک وجود دارد، و هم در تفسیر محتوای آن خطای فراوانی رخ می‌دهد. حال اگر مذاق مردم با خواب و کرامت بسته شود، مجال برای فریب‌کاران و شیادانی فراهم شده که می‌خواهند مردم را از صراط مستقیم هدایت الهی دور سازند. 

به مناسبت هفته وحدت/ ۷

لعن علنی و آشکار، با برانگیختن تعصبات و احساسات اهل سنت، از یک طرف منجر به تنفر و بدبینی آنان نسبت به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام می‌شود، و از طرفی توجیه کننده تکفیر شیعیان و قتل عام آنها است، امروز لعن خلفای اهل سنت برای آنها از فحش و دشنام نیز صورتی زشت‌تر دارد و واکنش آنها در مقابل لعن به صحابه و خصوصا خلیفه اول و دوم، شدیدتر از هنگامی است که به آنها دشنام داده ‌شود. 

ویژه‌نامه ایام سوگواری سید الشهداء / ۱۱

اگرچه تفرقه‌افکنان تنها هنگامی به سراغ سند روایات می‌روند که یا این روایات با حرف ایشان ناسازگار باشد و بخواهند آن‌ها را رد کنند؛ و یا اینکه روایتی در ظاهر مطابق رأی و نظر آن‌ها بوده و از جهت سند هم صحیح باشد؛ ولی هنگامی که روایت مورد استدلال ایشان ضعیف السند باشد، نه‌تنها به سراغ بررسی سند نمی‌روند، بلکه آن را وحی مُنزل جلوه می‌دهند. 

ویژه‌نامه ایام سوگواری سید الشهداء / ۱۰

پس از انتشار مقاله «فقه عزا؛ تنقیح مبانی فقهای نجف در امر عزاداری» که چندی پیش در ضمن ویژه‌نامه سوگواری حضرت سید الشهداء (علیه السلام) در سایت مباحثات منتشر شد، نظرات موافق و مخالف مختلفی در این باره بیان شده که یکی از آن‌ها به قلم مهدی مسائلی نگاشته شده و خواندن آن خالی از لطف نیست. این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.  

ویژه‌نامه ایام سوگواری سید الشهداء / ۵

سفینهٔ نجات امام حسین علیه‌السلام منحصر به پیروان یک اندیشه و مذهب خاص نیست، همچنان که اصحاب امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا از یک مذهب و اندیشه خاص نبودند، حقیقت این‌که در روز عاشورا در کنار شیعیان خاص آن حضرت، وهب مسیحی را می‌بینیم و زهیر عثمانی‌مذهب را.