یکی از کاستیهای مباحث این است که دربارهی برخی گزارههای دانش حدیث و رجال که امروزه مورد نقادی بیشتر قرار گرفته و دیدگاههای جدیدی در مورد آنها مطرح شده است، در همان فضای سنتی و رایج گذشته، بحث و نقد شده است؛ مثلاً دربارهی بحث غلو، توجهی به برخی گفتارها دربارهی غلو سیاسی یا تکامل معرفتی تشیع – فارغ از صحت یا عدم صحت این گزارهها – نشده است . ادامه …
مقایسه دو کتاب «الاحکام السلطانیه» و «النهایه» به خوبی نشان میدهد که حضور ماوردی در منصب قاضیالقضاه و نگاه حکومتی او به فقه، باعث شده فقه او متعرض مسایلی شود که در کتاب شیخ طوسی هیچ اثری از آنها نیست؛ مسایلی که بسیاری از آنها، گویا در راستای دغدغه اجرای حکومتی احکام شرعی در جامعه اسلامی و گاه پاسخی به مشکلات و مسایل ایجادشده در ضمن اجرای احکام شرعی در جامعه بوده است. ادامه …
از دیگر مسائلی که موفقیت جریان تقریب را در ابهام می برد، تحلیل نادرست جریانات فعلی جهان اسلام است. در حالی که همگی بر اقلیت بودن تشیع اذعان دارند، داعیان تقریب با تفکیک اهل سنت به اکثریت میانهرو و اقلیت تندرو – که به جریان وهابیت، سلفیت و تکفیری نیز شناخته میشوند -، تلاش میکنند جامعه هدف را اکثریت میانهرو بدانند، هر چند در اصل این تفکیک و حسن هدفگذاری بحثی نیست، اما در ورای نظریهپردازی، برخورد اهل سنت با شیعه، عملا چنین نیست. ادامه …
با وجود استفتاهایی که در نجف صادر شده بود و در فضای ملتهب آن دوران، سید محسن امین که مخالفین خود را گروهی میدانست که صرفاً باعث تهییج عوام و قشریون شدهاند، با انتشار کتاب معروف خود با نام «التنزیه لأعمال التشبیه» در سال ۱۳۴۷ هـ ق، آتش بحث را شعلهور کرد و دامنه جدال را به میان عوام شیعیان که داغدار ماجرای تخریب بقیع در همان سالها بودند، کشاند. ادامه …
مدتهاست «پژوهشمحوری» عملاً تبدیل شده است به تلاشی برای تربیت نسلی از طلاب که به خاطر ضعف شدید نظام آموزشی رسمی حوزه هرچند بهره بسیار نازلی از علم بردهاند، اما در پدید آوردن نوشتههایی منطبق بر آخرین شیوههای نگارش مقالات در «المجلات العلمیة الپژوهشیة» بسیار چیره گشتهاند. ادامه …