گویی اجتهاد تنها در حوزۀ شریعت به کار رفته است. بسیاری از احادیثی که مورد تمسک اشاعره یا متصوفه قرار میگرفت، میتوانست با یک کار اجتهادی و فقاهت بلندنظرانه، جلوی آن گرفته شود. اینکه چرا حوزۀ علمیۀ قم تاکنون در این زمینه با مسامحه عمل ادامه …
ما در کشوری زندگی میکنیم که در قانون اساسی آن، ده چهرۀ مهم ذیل عنوان «مجتهد» مشخص شدهاند. یعنی مملکت ما باید با اجتهاد اداره شود؛ این درحالی است که هنوز در کشور ما مشکلات فقهی کوچک برای ما دردسرهای بزرگ ایجاد کردهاند. فقیه در ایران دموکراسی ادامه …
یکی از اساتید ما میگفت اگر یکدهم یا یکصدم نوآوریهایی که علامه حلی در زمان خودش داشت را ما هم ارائه میدادیم، جامعه امروز ما مشکلات حاضر را نداشت. امروز برخی مقلدین مجتهدان ما در کشورهایی زندگی میکنند که عضو سازمان مللاند و منشور سازمان ملل را امضا کردهاند. در چنین فضایی نمیتوان به آنها گفت جهاد در زمان غیبت، مثل نماز لازم است و باید مرتب کافر بکشید. ادامه …
معاویه به لحاظ هوش و نبوغ سیاسی در تاریخ کمنظیر است. او، هم بزرگترین آرزویش این بود که با علی دربیفتد و هم وحشت داشت از این تقابل؛ این دوگانگی در جاهای مختلف ظهور کرد. در ترور امام، دست خود معاویه در کار بود و این را طوری طراحی کرده بود که خودش و عمروعاص هم آسیب ببینند. معمولاً مقدسین ابزار همین شیاطین میشوند. این مسألهای طبیعی است در تاریخ. ادامه …
مرحوم حاج شیخ عبدالکریم میفرمود: «طلبه باید «اعمیمسلک» باشد، «لا بشرط» باشد. اگر میخواهد به شرط و أخص باشد، (مثلاً بگوید) حتماً باید نهارم چطور باشد، لباسم چطور باشد، منزلم چطور باشد و… کارش لنگ است. باید اعمی باشد. ادامه …
«مکتب اجتهادی قم» و ویژگیهای آن عنوان مقالهای از آیت الله سید مصطفی محقق داماد است که بنا بود در «همایش علمی شهید بهشتی: نگاهی دوباره» ارائه شود. متن این مقاله را از پایگاه نشر آثار و اندیشههای شهید بهشتی میخوانیم. ادامه …