بنده این دو مدل عملکرد آيت الله سيستانی در عراق و امام و رهبری در ايران را ناشی از دو نظريه متفاوت سياسی نميبينم. شاید به تعبیری میتوان گفت، دو نوع تاکتیک است. یعنی آقای سیستانی اگر شرایط فراهم بود، طبعا یک ورودی مشابه امام داشتند، البته نه لزوما در حد ولايت مطلقه فقيه، بلکه در حد دخالت بيش از اين حدی که الان دارند. ادامه …
ایجاد حس اعتماد در این بین، کمی سخت است. میخواهم بگویم که اگر این اعتماد زودتر و راحتتر به فعالان این حوزه میشد، خیلی اتفاقات بهتری رقم میخورد. افرادی هستند که در زمینههایی مانند فیلم کوتاه، مستند و فیلم بلند مشغول فعالیت میباشند. اگر این اعتماد شکل میگرفت، خیلی اتفاقات بهتری رقم میخورد. ادامه …
پیشنهاد میکنیم حوزه کار کودک و نوجوان را زنده کند. با درایت و بینشی که از حاج آقای اعرافی سراغ داریم و ایشان آدم بسیار قوی در اینکارها هستند میتوانند این کار را در حوزه ایجاد کنند و یا نظارتی بر این کار در حوزه داشته باشند که کار کودک و نوجوان در حوزه بیاید و در کنار دیگر کارهای حوزه مثل تدریس و تبلیغ جا باز کند. ادامه …
اینکه گفته میشود که معلولین وارد حوزه نشوند، به چه علت است؟ آیا اگر یک طلبه معلول به بالای منبر برود، مردم حرف او را قبول نخواهند کرد؟ مردم با اکراه به او نگاه خواهند کرد؟ در حالی که خلاف اینها ثابت شده است. معلولین وقتی که به تبلیغ میروند، مردم بیشتر آنها را قبول دارند، بیشتر به حرف آنها عمل میکنند، تجربه تاریخی هم این نکته را میگوید. مسیحیت و یهودیت هم بر همین اساس معلولین را مبلغ کرده و در تبلیغ به خوبی از اینها استفاده میکنند. ادامه …
برای آغاز بحث از آقای اکبر نژاد شروع میکنم. تبیین شما از لباس روحانیت چیست و چه نسبتی را میان این مساله و مبانی دینی برقرار میکنید؟ اکبرنژاد: بنده از همه عزیزانی که پیگیر تشکیل این جلسه بودند، از سایت … ادامه …
به گمان من با رفتن جریان سنتی از حوزه علمیه ما یک مرحله خونین فکری خواهیم داشت، یعنی احتمالا فتواها حاد میشود، لشکرکشیهای فکری زیادی رخ میدهد، حساسیت به حرفهای یکدیگر بیشتر میشود، این حلم و ژستی که الان گرفته میشود، از دست خواهد رفت، حدس من این است. یا جریان سنتی باید پیروز شود یا جریان انقلابی. به نظر من جریان انقلابی بسیار پر قدرتتر است و جریان سنتی آخرین نفسها را میکشد. ادامه …
صبح امروز جلسه مناظره با موضوع لباس روحانیت و باحضور استاد محمدتقی اکبرنژاد و استاد ابوالقاسم سیفی مازندرانی در دفتر سایت مباحثات برگزار شد. در ابتدا حجتالاسلام سیدیاسر تقوی دبیر جلسه به چگونگی شکلگیری این جلسه پرداخت و گفت: استاد … ادامه …
الان عقلانیت حوزه، یک عقلانیت انتزاعی است. فقهای ما هم الان میگویند که ما هم در اجتماع هستیم، اما وقتی به اجتماع میروند، در امتداد عقل پیشینی انتزاعیشان وارد میشوند. یعنی اینطور نیست که خاستگاه مسالههایی که درباره آنها تفقه میکنند، به صورت پیشینی اجتماع باشد. یعنی ما از مساله به اجتماع میرویم، از اجتماع وارد مسائل نشدیم و نقطه عزیمت یا نقطه رصد مسائل ما خود اجتماع نیست. ادامه …
مفهوم نواندیشی دینی را مفهومی گویا نمیبینم که بخواهم بر اساس آن تقسیمات حوزوی داشته باشم. نواندیشی دینی را چه تعریف کنیم؟ مثلا بگوییم هر کسی که نوآوری دارد نواندیش است؟ در پاسخ میتوان گفت این نوآوری یا برپایه اجتهاد شیعی است، یا برپایه اجتهاد شیعی نیست. اگر بر پایه اجتهاد شیعی نباشد، جزو تحریفیون قلمداد میشود، اگر با روشمندی شیعی بیاید، همان روش اجتهادی میشود، که البته اجتهاد او با اجتهاد دیگری تفاوت دارد. ادامه …
مواجهه نامحترمانه با اختلافنظرها بیش از آنکه بیانگر تعصب نسبت به انقلاب و نظام باشد، نمایاننده منطق حاکم بر گفتمان انقلاب در حوزه است. بیشک اساتید حوزه نسبت یکسانی با انقلاب و نظام ندارند، اما میتوانند در رونق فقهی حوزهها مؤثر باشند و در برخی مقاطع نیز در حد ظرفیت خودشان همراهی کنند؛ لکن با نگاه به منطق مخرب برخی رسانهها ترجیح میدهند فاصله خود را با آنچه «حوزه انقلابی» و «دغدغه نظام» ادامه …