به لحاظ ماهیت و فلسفه، از دیدگاه شیعه، حج همان چیزی است که آیات الهی به زیبایی و درستی آن را تبیین کرده است. ما نمیتوانیم بگوییم که میخواهیم یک حج شیعی انجام دهیم؛ بله، به لحاظ احکام و قواعد فقهی ممکن است احکام ما با سایر مسلمین متمایز ادامه …
از دیر زمان، القائات نادرستی علیه کتابهای فلسفی و عرفان عقلی در اذهان ایجاد میشد. برخی تصور میکنند احیاناً آنچه درکتب فلسفی وجود دارد معاذالله درمقابل ظواهر کتاب و سنت است؛ درحالیکه واقعاً دانش فلسفه عهدهدار تبیین این معارف و احکام است. ادامه …
بدگوییها، اتهامزنیها و سخنانی که شایسته یک طلبه نیست، امروز بر زبان برخی مسئولان روحانی جاری میشود؛ جلوههایی که در تاریخ روحانیت سابقه نداشته؛ کما اینکه در مورد شخصیتهایی که برای امام محترم بودند، به بهانهی اینکه میزان، حال فعلی افراد است، هرچه خواستند، بستند و اهانتها کردند. ادامه …
ما یک منبع هستی دین داریم که آن وحی است؛ اما آنچه بهعنوان نقل یاد میکنیم، منبع نیست؛ بلکه دلیل و راهنماست؛ نقل میآید تا وحی را بکاود و از آن حقیقت استفاده کند؛ همانگونه که عقل چنین نقشی دارد؛ یعنی عقل و نقل سراج هستند و وحی صراط است. عقل و نقل با هماهنگی یکدیگر بهدنبال این هستند که حقیقت دین را واکاوی کنند. بنابراین آن نقلی که در عقلانیت سنتی ارائه شده است، در عقلانیت وحیانی نیست. ادامه …