بدونِ تردید انقلاب اسلامی مبتنی بر یک عقلانیتی شکل گرفته است. در برابر سلطه و نفوذ عقلانیت مدرن غربی ما باید به این عقلانیت که برآمدهی از هویت اسلامیِ خود ما است، بازگردیم. به نظر میرسد که گام دوم انقلاب چیزی جز این بازگشت و نهادینه کردنِ چنین عقلانیتی در نهادها و سازمانهای علم و اجتماعِ خودمان نیست. ادامه …
ما در دنیای امروز نیاز داریم که حکمتمان با محیط پیرامون خود گفتوگو داشته باشد. بر این اساس آموزشهای ما نیز باید ناظر به مسائل زمان خودش باشد. الآن طرف ما فلسفه یونان نیست. فازهای جدید گفتوگو باید شروع شود. نقاط قوت آموزش ما بحثهای الهیات به معنای خاص است. آموزش ما در این حوزه بینظیر است. در مواجهه با فلسفههای مدرن، آنها این بحثها را ندارند. ادامه …
دکتر سارا شریعتی: نمیتوان به آسانی درباره تشیع قبل و بعد از انقلاب صحبت کرد. قبل از انقلاب، تأکید بر مواضعی که الآن شما دارید، به ضررتان بود؛ ولی امروز به نفع شماست و این، همان تغییر جامعهشناسی و مهم است؛ یعنی بحث صرفاً دینی نیست. در ثروت و سیاست، منافع و مواضع مطرح است؛ در حالیکه ما باید در کار علمی، نهایت تلاشمان را بکنیم که به این مسائل آلوده نشویم. ادامه …
سبحانی: در دانش تجربی امروز، اساساً نه استقرایی وجود دارد و نه کسی استقرا و تجربه را به برهان برمیگرداند. امروز منطق تولید دانش، حداقل دربخش بزرگی از دانشهای طبیعی و انسانی، خلق فرضیهها در باب واقعیت، به آزمون گذاشتن آنها و نشان دادن کارآمدی و تأثیر آنهاست/پارسانیا: کارآمدبودن یک نظریه و جوابدادن در عمل، دلیل بر درست بودن آن نیست. اگ نظریهای مبانی فرهنگی خودش را اشراب و فرهنگ ما را تخریب میکند موظفیم بهسرعت فرهنگمان را مصونیت بخشیم. ادامه …
چینش علوم در طبقهبندیهای مختلف و حتی چینش نهادی آنها ناظر به یک نطق معرفتی متفاوت است و باید ناظر به فرهنگی باشد که آنرا پذیرفتهایم؛ در غیر اینصورت امکان استحالۀ یک فرهنگ در فرهنگ دیگر چندان دور از نظر نیست. ادامه …
من اینجا هستم که بپرسم شما با این تفسیر منحصربهفردی که از اسلام دارید، چطور میخواهید به ما غربیها کمک کنید که بر این وضعیت محیط زیستی غلبه کنیم؟ به نظرم دو سنت ما میتوانند حرفهای مشترک زیادی درباره ترکیب محیط زیست و الهیات داشته باشند. ادامه …
کتاب «جهانهای اجتماعی» تلاشی است برای ارائه گزارشی از آنچه تاکنون بر دانشهای اجتماعی گذشته و همچنین نقدی بر مبانی، اهداف و روشهای حاکم بر این دانشها و نهایتا کنکاشی برای رسیدن به ساختار و روشی نو برای پرداختن به موضوع جامعه؛ تلاشی که شاید بتواند در آینده زمینهساز شکلگیری روش جدید و مبتنی بر بنیانهای هستیشناختی و انسانشناختی اسلامی، برای پژوهش درباره جامعه شود. ادامه …