مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

رضا تاران

رضا تاران
طلبه حوزه علمیه قم | دانشجوی دکتری علوم سیاسی

برشی از سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به افغانستان

برخی علما و روحانیون دهه‌های سی و چهل را دیده‌ام که وقتی وارد روستا یا شهری می‌شدند، خیرین را جمع می‌کردند و به نیازهای اولیه مردم رسیدگی می‌کردند. وقتی می‌خواهیم در کشوری پیشرفته کاری انجام دهیم، طبیعی است که نیازهای اولیه رفع شده است و باید مراکز فرهنگی ایجاد کرد؛ اما وقتی بحث از کمک به افغانستان است، اولویت باید رفع نیازهای اولیه باشد؛ مانند کارهایی که آقای شهرستانی در سفر به افغانستان قول انجام آن را دادند. ادامه 

گفت‌وگو با حجت الاسلام فلاح

تدبیر نشدن مقولۀ تمرکز تربیتی باعث شده ما در مدارس علمیه، بعد از چند سال تلاش تربیتی، شخصیتی پدید می‌آوریم که از هر باغی بری گرفته؛ ولی اساساً شخصیت سستی دارد؛ یعنی استواری و استقامت لازم روی هیچ‌یک از مطلوبیت‌ها و ارزش‌های اسلامی را ندارد. این یعنی عدم تربیت! ادامه 

استاد بیگدلی:

ما به آقایان فضلایی که این تلخیص‌ها و جزوه‌نویسی‌ها را منتشر می‌کنند عاجزانه عرض می‌کنیم که این‌ها خدمت به طلبه نیست؛ خدمت به طلبه این است که روح تعمّق و تأمّل در او زنده شود. حوزه‌‌‌ی علمیّه از همان ابتدا براساس تعمّق و تفکّر است. مرحوم امام(ره) می‌فرمایند: این فقه جواهری و فقه سنّتی یعنی تعمّق و تفکّر. این تعمّق و تفکّر است که می‌تواند إن شاءالله مجتهدین آینده را به حوزه تحویل دهد. ادامه 

دکتر کریم خان‌محمدی: عواملی که باعث تغییر فرهنگ و سبک زندگی می‌شوند ممکن است بیرونی باشند یا درونی؛ اگر تغییراتی در بیرون از حوزه اتفاق بیفتد، سبک زندگی طلبه هم تغییر پیدا می‌کند. مثلاً وارد شدن امکانات به زندگی طلبه، در سبک زندگی‌اش تغییر ایجاد می‌کند؛ مثلاً طلبه‌ای که از کامپیوتر استفاده می‌کند سبک زندگی متفاوتی خواهد داشت. ادامه 

گفت و گو با آیت الله دین پرور

علامه امینی می‌گفتند زمانی که مشغول تألیف الغدیر بودم نیاز به یک کتاب خطی قدیمی پیدا کردم؛ هرجا گشتم پیدا نکردم. متوسل به حضرت امیر(ع) شدم؛ از حرم بیرون که آمدم دیدم یک دست‌فروشی بساط خود را پهن کرده است؛ چاقو و ناخن‌گیر و یک کتاب هم آن‌جا گذاشته است؛ برداشتم دیدم همان کتاب است. ادامه 

بررسی اندیشه‌های موجود در حوزه علمیه قم / ۵

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور: در کارهای اجرائی، همیشه این سؤال برای بنده ایجاد می‌شد که چرا ما زحمت می‌کشیم و به نتیجه نمی‌رسیم و پیامبر با وجود همه شرایط نامساعد و نداشتن امکانات، فعالیت می‌کردند و بهترین نتیجه ممکن را می‌گرفتند؟ امروز ما وسایل ارتباط جمعی داریم، بودجه داریم، رسانه‌های ما از دین می‌گویند، در هر مدرسه و اداره از دین می‌گوییم، ولی آنطور که دلمان می‌خواهد نمی‌شود! چرا علی‌رغم همه اینها نتوانسته‌ایم و نمی‌توانیم کار را به خوبی پیش ببریم؟ ادامه 

گفت‌وگو با آیت‌الله گرامی به مناسبت هفته وحدت / ۴

آیت الله محمدعلی گرامی: منظور از وحدت، اتحاد در مشترکات خودمان بر ضد دشمن مشترک است. منظور فقط همین است که ما با وجود اختلافات اعتقادی که با هم داریم، بنا را بر این می‌گذاریم که در برابر دشمن مشترک یکی باشیم. عینا مثل اینکه با یک کشور علیه کشور ثالث قرارداد داریم. مثل پیمان ناتو، این هم یک پیمان است. ما با آنها علیه دشمن ثالث می‌سازیم. عقل اقتضا می‌کند که وقتی دشمن مشترکی داریم، خودمان به جان هم نیفتیم. این امر عقلایی و عقلی است. ادامه 

پرونده پژوهش در حوزه/ ۴

طلبه‌ای که ۱۲-۱۰ سال در حوزه درس خوانده، باید پایان‌نامه سطح سه را بنویسد، اما حتی نمی‌داند باید از کجا شروع کند و چه کاری باید انجام دهد. همین مساله باعث شده است عده بسیاری از طلبه‌ها از خیر نوشتن پایان‌نامه بگذرند؛ پایان‌نامه‌هایی که می‌تواند سرمایه علمی مغتنمی بر تولیدات حوزه علمیه باشد. ادامه 

بررسی اندیشه‌های موجود در حوزه علمیه قم / ۴

ما همچنین تبیین کردیم که آیت‌الله خوئی، قائل به جهاد ابتدایی در عصر غیبت‌اند. خیلی‌ها این را نمی‌دانند. اسناد عربی هم به کتاب پیوست شده است. اگر کسی مخالف این است، می‌تواند ببیند و اظهار نظر کند. برخی از این اظهار نظرها به خاطر این است که عده‌ای یا کار ما را مطالعه نکرده‌اند یا اینکه کتاب‌های آن عالم را نخوانده‌اند. ادامه 

بررسی اندیشه‌های موجود در حوزه علمیه قم / ۳

یک زمانی، حوزه با دنیای مدرن ارتباط نداشت و جریان روشنفکری این ارتباط را داشت و لذا روشنفکران، چه دینی و چه سکولار، سوژه‌هایی را مطرح می‌کردند و علمای حوزه درگیر می‌شدند و در آن مسائل بحث می‌کردند. اما کم‌کم یک جریان نواندیشی حوزوی شکل گرفت که با جهان مدرن، آشنایی پیدا کردند. الان خود حوزه، هم مسائل را حل می‌کند، هم سوژه تولید می‌کند. ادامه