مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در گفت‌وگو با روزنامه ایران به پرسش‌های این روزنامه پاسخ داد. متن کامل یکی از پرسش‌ها و پاسخ ایشان بدین شرح است:

بتازگی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای، مطرح فرموده‌اند که «حوزه باید انقلابی بماند»، آیا در این‌باره نگرانی وجود دارد که این امر مورد تأکید ایشان قرار گرفته است؟ دلیل این نگرانی چیست؟

بله، به نظر بنده نگرانی جدی است. قبل از پیروزی انقلاب در حوزه دو تفکر بود؛ انقلابی و غیرانقلابی (ما در حوزه جریان ضد انقلابی به شکل جدی نداشته‌ایم). در دوره انقلاب و پس از پیروزی انقلاب، جریان اول غالب بود ولی باید مراقب باشیم که این جریان در حوزه بتدریج تضعیف نشود. البته این تغییر و جابه‌جایی مهم علت دارد. یک علت، برخوردهای غیراخلاقی با عده‌ای از بزرگان حوزه بود که در اینجا نمی‌توان شرح داد ولی کافی است که اشاره کنم در نماز جمعه قم به شخصیت بزرگواری مانند آیت‌ﷲ جوادی آملی یا آیت‌ﷲ امینی اهانت شد و متأسفانه انقلابیون اصیل با آن برخورد نکردند. از این نمونه‌ها در سال‌های اخیر در قم زیاد اتفاق افتاده است. نتیجه این رویه، کناره‌گیری حوزویان اهل فکر و اندیشه از آن جریان است. علت دیگر این تغییر آن است که در سال‌های اخیر چنین القا شده است که انقلاب یعنی همین متصدیانی در قوای سه گانه حضور دارند و انتقاد از مثلاً آقای احمدی‌نژاد یعنی رویگردانی از انقلاب و البته علمای باسابقه‌ای که این رویکرد را نداشتند و مورد بی‌مهری قرار گرفتند.

در شرایط کنونی، تنها راه انقلابی بودن حوزه آن است که بزرگانی که سمبل علم و تقوا و اخلاص‌اند و البته به آرمان‌های امام خمینی(ره) نیز وفا دارند، در جایگاه شایسته خود قرار گیرند. به نظر بنده ظواهر انقلابی در حوزه بخصوص در سطح مدارس ابتدایی به شکل قوی ظهور و بروز دارد ولی باید سعی کنیم این جریان در سطوح بالاتر و لایه‌های عمیق‌تر تضعیف نشود. نگرانی بیشتر مربوط به عدم اهتمام جدی و در سطح گسترده نسبت به مبانی فقهی حضرت امام(ره) است که برای فرزندان فکری امام(ره) نگران‌کننده است. این‌ها همه تفاوت حوزه امروز با حوزه دیروز است.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاه‌ها

  1. حمید 

    باسلام
    آقای سروش محلاتی اول تکلیف خودشان را با سکاندار انقلاب مشخص کند سپس برای انقلابی ماندن حوزه علمیه تعیین و تکلیف کنند. هنوز تلخی مقالات و بیانات ایشان در سال ۸۸ بر ذائقه ما هست. مقاله ای که رهبر انقلاب را با حکام ظالم تاریخ مقایسه نمود. به نظر بنده مشکل اساسی حوزه علمیه وجود تفکراتی مانند تفکرات ایشان است. جالب آن است که ایشان و طیف ایشان خودشان را به امام خمینی می چسبانند. تضاد آراء و نظریات امثال ایشان با امام خمینی بین و روشن است برای نمونه مراجعه شود به کتاب شهر مردگان که مجموعه مقالات ایشان در مورد حقوق مخالفین است.

پاسخ دهید