مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مراسم ختم و بزرگداشت ‌مرحوم آیت‌ﷲ سید حسن صالحی دوشنبه ( ۲۸ فروردین‌ماه) با حضور حجت‌السلام والمسلمین محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، صالحی رییس سازمان انرژی هسته‌ای، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی ارشاد، صالحی امیری وزیر ارشاد، ایوبی رییس سایق سازمان سینمایی، پورمحمدی وزیر دادگستری، علوی وزیر اطلاعات، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از شاعران، نویسندگان ناشران پژوهشگران نمایندگان اقلیت‌های دینی ومدیران فرهنگی سطوح مختلف در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد.

دراین مراسم پس از قرائت قرآن و مدیحه سرایی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد به ایراد سخن پرداخت که بخش‌هایی از سخنان این استاد برجسته علوم قرآنی عبارت بودند از:

  • دین اسلام دین اندیشیدن، فکر کردن  و تأمل کردن است؛ کلمه «اقرء» صرفاً خوانش نیست؛ بلکه به همراه تأمل و تدبر هست. امام علی(ع) که جزو برترین مفسران دین بوده است می‌فرمایند: «در جامعه غیر جاهلی عالمان باید مورد تکریم باشند».
  • خداوند سبحان در سوره «فرقان» که ویژگی افراد عبادالرحمان را مطرح می‌کند به جایی می‌رسد که می‌فرماید : «عالمان آیات‌الهی را قبول می‌کنند و در آن تأمل می‌کنند و می‌اندیشند»؛ عالمی که درکلام خدا بیندیشد قطعاً آن کلام را می‌پذیرد.
  • فروتنی و تواضع از ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت‌ﷲ صالحی بود. گسترده دانش و تسلط او به مفاهیم دینی و فلسفی مثال‌زدنی است و همواره یار انقلاب بود و در عرصه سیاست فرهنگ و اجتماع عملکردهای آن مرحوم مثال‌زدنی‌ است. از آن شخصیت است که چنین  فرزندانی تربیت شده  که برای پیشبرد فرهنگ گام برمی‌دارند.
  • امثال مرحوم صالحی بیشترین بهره را به جامعه می‌دهند و خودشان کمترین بهره را می‌برند؛ ای کاش همگان از این اخلاق درس بگیرند. خاستگاه عمل صالح باید خدا باشد و مرحوم آیت‌ﷲ صالحی جلوه تمام‌نمای عمل صالح بودند و فرزند ایشان نیز قلمی روان و دقت و تأملی بس عظیم در عرصه مفاهیم فلسفه، دین و فرهنگ دارند.
منبع: ایسنا

پاسخ دهید