مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی عضو مجلس خبرگان و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع برخی استادان دانشگاه‌های لرستان:

  • برای بنا کردن سبک زندگی باید متخصصان، عالمان دینی و اندیشمندان علوم اجتماعی تحقیق کنند که برای تحقق‌بخشیدن به سبک زندگی  و نهادینه‌کردن صدق در زندگی، چه قوانین، رفتارها،  سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اقتصادی را باید در پیش بگیرند.
  • سبک زندگی مقوله سخت و پیچیده‌ای است که برای تحقق آن، باید تخصص‌های متنوعی به‌کار گرفته شود و در آن نباید جای ابزارها و صفت‌های اصیل عوض شود؛ بلکه هر کدام باید در جایگاه خود باشد.
  • ورود به سبک زندگی از پیچیده‌ترین مقوله‌های اجتماعی است که به تخصص‌های زیادی نیاز دارد و با یک  تخصص نمی‌توان سبک زندگی اسلامی را تعریف، ارائه و  در جامعه مستقر ساخت. سبک زندگی نیاز جدی به تخصص‌های علمی ناظر به جامعه دارد و ما نیز باید به محیط و زمانی که قرار است سبک را در آن قرار دهیم آگاهی کافی داشته باشیم.
  • سبک زندگی، صرفاً یک مطالعه‌ای نیست که در کتابخانه‌ها یک ذهنیت و نگاه‌های انتزاعی را در مورد آن ترتیب دهیم؛ بلکه یک روش اساسی برای زندگی‌کردن است که بر پایه دیدگاه‌های اساسی نسبت به نوع،  اهداف و دامنه زندگی، ارتباط زندگی با خدا، دین، انسان و  با نگاه به اصول تکاملی حاکم بر روند طبیعت، جهان و ناظر به جامعه و پیچیدگی‌های اجتماعی، شکل می‌گیرد.
منبع: ایکنا

پاسخ دهید