مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

آیت‌ﷲ ابراهیم امینی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی:

  • چند نهاد مترقی و ارزنده در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، که کشور ایران را با سایر کشورهای دنیا متمایز نموده است، از جمله؛ جایگاه و سمت ولی فقیه، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و… که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، یکی از همین نهادهای مترقی کشور است.
  • در قانون اساسی ایران، برای رهبری نقش و وظایف مهم و مختلفی تعیین شده است و اساساً رهبری در جمهوری اسلامی ایران، همانند بسیاری از کشورها، یک سمت تشریفاتی و ظاهری نیست. لذا نباید انتظار داشت رهبری به تنهایی این بار سنگین وظایف را در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف و پیچیده، به دوش بکشد، و مجمع یک تشکیلات ارزشمند مشورتی پشت سر رهبری برای انجام این وظایف است.
  • خدا آیت‌ﷲ هاشمی را رحمت کند؛ ایشان یکی از استوانه‌های باسابقه نظام و انقلاب بودند و مورد مقبولیت همه اعضاء مجمع، و از طرفی در بسیاری از موضوعات تخصص، تجربه و سابقه ذهنی و یا عملی داشتند و اتفاقاً صاحب نظر هم بودند و موضوعات را خوب می‌فهمیدند و همچنین فوق‌العاده آینده نگر و مصلحت اندیش بودند. در اداره جلسه، سعه صدر و صبر ایشان در گوش‌دادن به همه انواع نظرات و سپس جمع بندی مناسب بود و زمانی که اختلاف‌نظرها شدت می‌گرفت و قابل جمع بندی نبود، فرمایش و نظر رهبری را فصل‌الخطاب می‌نمودند.
  • در خصوص نحوه اداره مجمع و یا ساختار و نفرات آن و حتی محل تشکیل جلسات نظراتی وجود دارد، بنده هم باتوجه به تجربیاتی که از عمر مجمع می‌گذرد، نظراتی دارم که مجال بیان آن در اینجا نیست، اما در همین حد عرض کنم؛ رسالت‌ها و وظایف حساس و کلانی بر دوش مجمع است، مانند وظایف حساس مربوط به شورای موقت رهبری و تصویب سیاستهای کلان نظام و…، در هرصورت نباید به صورتی عمل شود که جایگاه مجمع تضعیف شود.
منبع: پایگاه خبری آفتاب

پاسخ دهید