مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه خبرنگاران حوزه دین حکم مبلغان دین را دارند، گفت: خبرنگاران و رسانه های حوزه دین رسالت بسیار سنگینی بر دوش دارند.

آیت‌ﷲ علیدوست در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه، با اشاره به اینکه رسالت هر حرفه ای را براساس تاثیرگذاری آن تبیین می کنند، اظهار داشت: دغدغه و اهتمام خبرنگاران و مجموعه رسانه ای نسبت به وقایع کشور می تواند اثرگذار باشد.

وی با اشاره به نفوذ بالای تاثیر اخبار در جامعه، ابراز داشت: یک خبر می تواند التهاب آفرین یا آرامش بخش جامعه باشد.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه رسانه ها در تعیین فضای اخلاقی کشور نقش موثری دارند، ابراز داشت: همچنین این خبرنگاران هستند که می توانند بر اساس رسالت خود مصالح و مقاصد مردم را به حاکمیت منتقل کرده یا مانع و حجاب این مسئله باشند.

آیت‌ﷲ علیدوست افزود: رسالت خبرنگاران بسیار عظیم است؛ چراکه اثرگذاری بسیار بزرگی در جامعه دارند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه های حوزه دین رسالت بسیار سنگینی بر دوش دارند، خاطرنشان ساخت: خدمات خبرنگاران در این حوزه، خدمت به دین محسوب می شود و از اجر و پاداش الهی برخوردار است؛ اما اگر اقدام ناروایی نیز انجام دهند، خیانت به دین می باشد.

آیت‌ﷲ علیدوست با تاکید بر اینکه خبرنگاران حوزه دین حکم مبلغان دین را دارند، تصریح کرد: عظمتی که ائمه معصومین(ع) در روایات خود برای مبلغان دین ترسیم کرده اند، برای هیچ قشر و صنفی دیگری وجود ندارد.

وی افزود: خبرنگاران حوزه دین کار بسیار ظریفی دارند؛ چراکه انجام کار صحیح، واجب است و انجام اقدام ناصحیح، حرام می باشد.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم در بخش پایانی این گفتگو به ارزیابی از فضای اخلاقی رسانه های کشور پرداخت و اظهار داشت: خبرنگاران و رسانه های عادل و امینی در کشور فعالیت دارند؛ اما متاسفانه مطبوعات فاقد اخلاق نیز کم نیست.

عضو جامعه مدرسین در پایان ابراز داشت: قطعا نمی توان به صورت مطلق نسبت به فضای اخلاقی مطبوعات کشور داوری کرد؛ اما در مجموع فضای اخلاقی مطلوبی بر جامعه رسانه ای کشور حاکم نیست.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید