مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در بخش اندیشه‌ی خود به‌مناسبت سالروز ولادت علامه حلی (آخرین روز ماه مبارک رمضان سال ۶۴۸ق) مطلبی منتشر کرده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

  • امتیازات و افتخارات علامه حلی را شاید نتوان در یک یادداشت خلاصه کرد. ایشان نخستین عالمی بود که به او لقب «آیت‌ﷲ» داده شد. در  بیان جایگاه و مرتبت علمی او همین بس که در اوان جوانی و در حالی که بیش از  ۲۸ سال سن نداشت، مرجعیت شیعیان به او سپرده شد.
  • از آثار مهم وی دو کتاب «باب حادی عشر» و «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» هنوز هم جزء متون درسی حوزه علمیه است. علامه در این دو کتاب با بهره‌گیری از استدلالات عقلی به دفاع از اعتقادات شیعی همت گمارده است.
  • علامه حلی با حضور سازنده در دربار سلطان محمد خدابنده گام بلندی در ترویج مذهب شیعه در ایران برداشت. جایگاه برجسته علمی و اخلاقی علامه تا آنجا پیش رفت که حتی دانشمندان اهل سنت مثل ابن حجر عسقلانی نیز زبان به ستایش او گشودند.
  • اهمیت و تأثیر کتاب «منهاج الکرامه» علامه حلی در حدی است که پس از نگارش این کتاب، وقتی برخی پیشوایان اهل سنت، میزان نفوذ کلام و قدرت استدلال علامه در منهاج الکرامه را در دفاع از مذهب تشیع دیدند به سراغ ابن تیمیه رفتند و از او درخواست کردند کتابی در پاسخ به منهاج الکرامه بنویسد. ابن تیمیه که در آن زمان جزو متعصب‌ترین و غیرمنصف‌ترین پیشوایان اهل سنت به شمار می‌آمد ـ تا جایی که بسیاری از علمای عامه از جمله محمد بخاری حکم به تکفیر او دادند ـ اقدام به نگارش کتابی با عنوان «منهاج السنة النبویة فی نقض کلام الشیعة و القدریة» در رد اثر علامه حلی کرد.
  • از جمله توهین‌های ابن تیمه به علامه در این کتاب این است که وی به جای استفاده از نام «ابن مطهر حلی» از لفظ ناپسند «ابن منجّس» استفاده کرده است. کتاب «منهاج السنه» یکی از مهم‌ترین آثار مورد استناد فرقه وهابیت محسوب می‌شود.
  • طبق یک نقل علامه در سفر حج با ابن تیمیه در مسجد الحرام ملاقات نمود. ابن تیمیه تا آن روز علامه را ندیده بود و ایشان را نمی‌شناخت. وقتی با علامه وارد گفت‌وگو شد از روش صحبت و بحث علامه بسیار تعجب نمود و از او نامش را سوال کرد. علامه در جواب گفت: «من همان کسی هستم که تو او را ابن‌المنجس می‌خوانی».
منبع: http://www.iqna.ir/fa/news/3612861/%D8%AD%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87

دیدگاه‌ها

  1. رضایی رافضی 

    اللهم العن ابن تیمیه

پاسخ دهید