مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در پنجمین جلسه نقد و اندیشه با موضوعیت فضای مجازی و روحانیت که در سالن الغدیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد:

  •  یک طلبه و روحانی زمانی می‌تواند در فضای مجازی موفق باشد که ابتدا از این فضا شناخت عمیقی داشته باشد و به لحاظ تاریخی با تاثیرات تمدنی تحولات تکنولوژیک آشنا باشد و بالطبع گستره وعمق آنها را در حوزه‌های مختلف به‌خصوص فرهنگ و دین درک کند؛ همچنین مبانی مفهومی محیط‌های کاربر محور را بشناسد و با ویژگی‌های فنی آنها آشنا باشد. همچنین کاربری ابزارهای نرم‌افزاری مورد نیاز برای استفاده از تبلیغ دیجیتال را تا حدی بداند و با مخاطب و عرف آشنا باشد.
  •  این طلبه و روحانی باید توانایی تهیه و ارایه‌ محتوایی که برای این مخاطب جذاب و قابل پذیرش است، داشته باشد و البته و مهمتر از همه و پیش از اینها طلبه خوبی باشد و عمق معارف دینی و روح طلبگی را به نحوی درک کرده باشد که این فضای غبار‌آلود گم نشود و بتواند در مقابل سیل شبهه‌ها و بدگمانی‌ها بایستد و از این اقیانوس انسانی مخاطبین تشنه حق را با قلاب علم و تقوا صید کند و به ساحل معرفت آورد.
  •  آنچه جایگاه اجتماعی و به عبارت بهتر جایگاه قلبی طلاب را در دل مخاطبان تثبیت می‌کند و در دل او می‌نشیند تبلیغ سنتی در محیط‌های مدرن است، اما بدون پیرایه و آلایش سازمان و بودجه و برآورد و گزارش؛ البته این نوع تبلیغ هنوز تا حد زیادی مغفول است. دست حوزه‌ها هیچ‌گاه این مقدار برای تولید محتوای دینی باز نبوده است. ابزارهای نرم‌افزاری و قالب‌های دیجیتال همه محدودیت‌های کاغذ تولید و جست‌وجو و توزیع اطلاعات را از میان برداشته‌اند. اما هنوز نگاه اهل علم به عالم دیجیتال کاغذی است!
منبع: خبرگزاری ایکنا