مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مطلب ذیل متنی است که حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نایینی دیروز جمعه ۱۳۹۵/۵/۲۹ در صفحه‌ی شخصیشان در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

بله درست دیدید؛ سه مساوی با هزار:

۱. در سال‌هایی که توفیق تشرف به حج را داشتم، گاه و بی‌گاه یک روحانی پرتحرک را می‌دیدم که با دوسه کتاب به هتل می‌آید.
۲. از سال‌هایی دور، گه‌گداری نوشته‌هایی تاریخی از طلبه‌ای می‌خواندم که به‌نظرم بسیار حساب‌شده و وزین بودند. حدس می‌زدم او با نوشتن چنین یادداشت‌های وزینی نباید کاری به جز کند و کاو تاریخ داشته باشد.
۳. یکی از بستگانم همراه با همسرش دانشجوی علوم حدیث بودند. او مرتباً با ولعی خاص، از یکی از اساتیدش که عاشق کتاب بود نام می‌برد.

IMG_20160820_122516 (1)
از سمت راست: حجج اسلام مهدوی‌راد، جعفریان و معراجی

این‌ها همان سه‌ای هستند که با کنار هم قرار گرفتنشان، عدد هزار به‌دست می‌آید. می‌گویید چرا؟ من امروز مهمانشان بودم در یکی از چندکتابخانه‌ای که با همت والایشان برپا کرده‌اند؛ کتابخانه تاریخ. اگر می‌خواهید ببینید رسول جعفریان در بیست و چند سال چه کرده، نام سه کتاب تاریخی را که می‌شناسید در کتابخانه تاریخ جست‌وجو کنید؛ حتماً خواهید یافت. با همت ستودنی او و جناب معراجی (همان آخوند کتاب‌به‌دست) و فاضل ارجمند جناب مهدوی‌راد (همان استاد دانشگاه) امروز چند کتابخانه‌ی این‌چنینی در قم وجود دارد. کتابخانه‌هایی که به این‌جارساندنشان کار هزار نفر است. البته باید از کسی که سال‌ها قبل دریافته بود جمع این سه می‌شود هزار ، قدردانی ویژه کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی.

کلام آخر این‌که کدام نهاد مسئول تجليل از اين شخصيت‌ها و معرفی آنان به نسل جوان است؟

دیدگاه‌ها

  1. متقیان 

    سخن استاد نایینی گرچه سخن درست وحقی است شاید برمذاق حسودان خوش نیاید.

  2. امیر حسین 

    چه تیتر جالبی . انشاءالله همه افرادی که برای جامعه و علم تلاش می کنند در پناه خداوند باشند .

  3. موسوی 

    در تکمله فرمایشات آقای نائینی عرض میکنیم که بنده قریب ده سال است که حاج آقای معراجی را از نزدیک میشناسم و ایشان دارای خصلتهای پسندیده فراوانی است که به چند موردش اشاره میکنم:
    ۱- همیشه با فروتنی و احترام با افراد برخورد می کنند حتی هر گاه از کسی ناراحت هم بشوند سعی میکنند با کمال متانت و ادب و احترام ناراحتی خودشان را ابراز کنند.
    ۲- مهارت فوق العاده ای در تعامل با دیگران دارند. پیشنهاد میکنم حوزه علمیه از ایشان برای انتقال تجربیات و مهارتها ارتباطی به طلاب استفاد نماید.
    ۳- در پیگیری کارها بسیار دقیق، جدی و قاطع است؛ شایسته است برخی از مدیران در پیشبرد کارهایشان اینگونه باشند.
    ۴- ایشان با آنکه امروزه با بسیاری از بزرگان سیاسی و مذهبی در سطوح عالی ارتباط دارد، هیچگاه دوستان و رفقای چهل سال پیش خودشان را فراموش نکرده و همچنان با آنان ارتباط دارند.
    ۵- ایشان به جد مصداق حدیث شریف «المومن هو الکیس الفطن» و انسانی بسیار باهوش و زیرک می باشد.

  4. ر.مرعشی 

    استاد معراجی را به اختصار میتوان چنین وصف نمود: فرزانه رأی،پاک نژاد،نیک خوی،فروتن ،مشفق و خیراندیش.
    سپاس بی کران از فاضل ارجمند استاد نائینی به سبب ذکر نام و زحمات این سه روحانی فرزانه.ابه امید آنکه از تلاش های این عزیزان در مکتب تشیع،در آینده نیز قدردانی به عمل آید.

پاسخ دهید