مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به برخی سؤالات خبرنگاران درباره‌ی انتخابات پاسخ داد؛ برخی از نکات مطرح‌شده توسط این استاد حوزه علمیه را مرور می‌کنیم:

  • اصل برگزاری مناظره اتفاقی خجسته و درستی است. این‌که کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت شفاف و صریح در مقابل مردم قرار بگیرند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند، شایسته تقدیر است. معتقدم برگزاری مناظره به این شکل می‌تواند جلوی بسیاری از اسراف‌های تبلیغات را بگیرد و واقعاً هم عکس و پوستر هیچگاه نمی‌توانند نقش مناظره را ایفا کنند.
  • متأسفانه در مناظره اول شاهد برخی هنجارشکنی‌های اخلاقی بودیم که در شأن کاندیداها نیست. نگاه مولا علی(ع) به مسئولیت‌های خرد و کلان نگاه امانت است و این مناظره‌ها به خوبی نشان می‌دهد چه کسی به مسئولیت نگاه امانی و خدماتی دارد و چه کسی سنگ خود را به سینه می‌زند. از خلال صحبت‌های نامزدها، مردم می‌فهمند که چه کسی دلش برای کشور سوخته و ارتقای کشور را آرزو دارد و چه کسی به دنبال ارتقای خود و باند خود است.
  • اگر واقعاً در این مناظرات فردی مدام باند و حزب خودرا به رخ بکشد، مشخص است که پس از رسیدن به قدرت، اتوبوسی آدم اخراج می‌کند و اتوبوسی هم آدم جایگزین آن‌ها می‌کند. این آفت در کل یکی از آفت‌های ما در این ۳۸ سال است که باعث می‌شود فرصت استفاده از تجربه‌های طلایی که شخص طی ۱۵،‌۲۰ سال به دست آورده از دست بدهیم.
منبع: ایلنا

پاسخ دهید