مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلمان صفوی در سال ۱۳۳۸ در خانواده‌ای شیعی در خمینی‌شهر چشم به جهان گشود. او از نوادگان شیخ العارفین سید صفی الدین اردبیلی و حضرت حمزه بن امام موسی کاظم است. پس از هنرستان به تحصیل در حوزه‌های علمیه اصفهان، نجف آباد و قم روی آورد. وی از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌ﷲ شیخ عباس ایزدی، مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی حسینعلی منتظری، آیت‌ﷲ‌العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت‌ﷲ ناصری بود. او دکترای و فوق دکترای خود را در زمینه فلسفه و عرفان از دانشگاه لندن سپری اخذ کرد و از سال ۱۳۸۰ فلوی این دانشگاه شد. وی همچنین عضو علمی کنگره فیلسوفان اسکولاستیک جهان در ایتالیا و پرتغال است. (منبع: پایگاه خبری آنلاین شهرستان خمین)
بخش‌هایی از مصاحبه‌ٔ وی با خبرگزاری مهر را که به‌مناسبت هشتم مهر روز بزرگداشت مولانا انجام شده:

  • مولانا از ستارگان درخشان حکمت و عرفان اسلامی است که اشعار بی‌نظیر و حکمت نابش بعد از سده‌ها همچنان بر تارک تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی می‌درخشد. دهه‌هاست که با ترجمه آثار مولانا اقبالی جهانی به اندیشه و معنویت او در جهان پدید آمده است.
  • امروز جهان مدرن مملو از خشونت، یکجانبه‌نگری، افراطی‌گری دینی، کمیت‌گرایی، مادیت‌گرایی، بی‌اخلاقی است. مولانا برای همه این دردها راه درمان ارائه نموده است. بنابراین کارکرد تعالیم مولانا برای جهان مدرن کارکرد شفابخشی از طریق پروسس انقلاب درونی انسانی و فعال شدن انرژی‌های درونی مثبت انسان در تعامل اجتماعی است.
  • نسل جوان با توجه به وضع پرآشوب فعلی جهان مدرن در معرض بحران هویت و ناامیدی به آینده است. تعالیم مولانا نسل جوان را به بازخوانی خود، بازخوانی مجدد معنای زندگی، بازخوانی مجدد تعالیم دین، بازخوانی مجدد ارزش‌ها و پرنسیب‌های سعادت و خوشبختی و بازخوانی معیار لذت فرا  می‌خواند.
  • در روند یافتن این پاسخ این پرسشهای طلایی از طریق تعالیم مولانا، انقلاب درونی در جوان رخ می‌دهد و او با جهانی نو و زیبا آشنا می‌شود که از سویی با وضع تاریک عصر حاضر متعارض است و از سوی دیگر امکان ساخت جهانی زیباتر و با شکوه‌تر با اراده و آرزوهای بلند جوانی امکان‌پذیر می‌شود.
  • تعالیم مولوی رویکرد انتقادی به وضع موجود را به جوان آموزش می‌دهد. از سوی دیگر اندیشه مولوی راهکار تعامل سازنده با خود و جامعه و ساختن آینده‌ای با شکوه و زیبا را به او نشان می‌دهد. راه حل مولانا با بحران معنویت جهان مدرن، دعوت به تفکر و اندیشه پیرامون آنکه از کجا آمده‌ایم؟ برای چه آمده‌ایم؟ و به کجا می‌رویم است؟
منبع: خبرگزاری مهر