مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و استاد تمام دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم:

  • وقتی که خداوند سوره‌ای به نام سوره یوسف در قرآن آورده و در آن تقاضای جنسی زنی که همسر دارد را با یک جوان به نام یوسف را مطرح می‌کند، این یعنی اصل مسأله جنسی و آسیب‌پذیر بودن این موضوع را اسلام پذیرفته است. مسأله‌ی قوم لوط نیز در قرآن مطرح شده است.
  • در نگاه افراطی نسبت به مسائل جنسی هرگونه رابطه‌ای مجاز است و فقط مسائلی از قبیل پورنوگرافی کودکان، آزار کودکان و ابتلای افراد به بیماری‌های مقاربتی ممنوع و بقیه مسائل آزاد است. یک نگاه تفریطی نیز مطرح است که نگاه سنت گرای اردوگاه سلفی‌ها است که در آن همه مسائل جنسی باید از کودکان و نوجوانان تا زمان ازدواج مخفی نگه‌داشته شود. این هم یعنی عملاً به رسمیت نشناختن غریزه جنسی و به رسمیت نشناختن آسیب‌های مرتبط با آن.
  • جامعه ما و حداقل نهادهای رسمی کشور به سمت نگاه تفریطی و حذف کامل آموزش‌های مسائل جنسی تمایل دارند؛ رسانه‌های ما جوری فضا را کاملاً مردانه کرده‌اند که گویی مسائل جنسی وجود خارجی ندارد و هیچ بحثی به نام آموزش را پی نمی‌گیرند. ما نباید مانند غربی‌ها که همه مسائل را باز کرده و سلفی‌ها که همه مسائل را بسته نگه‌ داشته‌اند، رفتار کنیم.
  • اگر به روایت‌ها مراجعه کنیم می‌بینیم که در آنها مسائل خصوصی زناشویی مطرح می‌شود و حتی حریم رفتاری و حضوری دختر بچه‌ها و پسربچه‌ها هم بیان شده است. مطرح شدن این مسائل در احادیث هم نوعی آگاهی است که مسائل جنسی و آسیب‌های آن واقعیات جامعه هست و هم برای پیشگیری از آسیب‌ها راه‌ها را نشان می‌دهد.
  • پاک کردن صورت مسئله «نیاز جنسی» همین عوارضی که اکنون شاهد آن هستیم را در پی دارد. ۹۰ درصد مواردی که در ایران بچه‌ها چه در درون خانواده و چه بیرون آن آسیب می‌بینند به دلیل آموزش نداشتن کودکان است و موارد بسیار زیادی هم اتفاق می‌افتد که به قتل کشیده نمی‌شود اما تعرض صورت می‌گیرد و کسی از آن مطلع نمی‌شود. ما باید غریزه جنسی را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که کودکان و نوجوانان در معرض آسیب هستند و باید به جا و به موقع آنها را آموزش دهیم.
  • من به دستگاه قضایی انتقاد شدید دارم؛ چطور می‌شود برای یک وبلاگ فرد به سرعت محاکمه می‌شود، اما برای اختلاس و سایر جرم‌های بزرگ آن‌قدر محاکمه‌ها را طولانی می‌کنند تا موضوع فراموش شود؟ در مسائل مربوط به تعرضات جنسی، عنفی و موارد مشابه باید به شدت، صریح و آشکار برخورد شود.
منبع: ایکنا