مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائینی استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با شفقنا:

  • برخی فکر می‌کنند فهم سیاسی آن‌ها از مراجع خیلی بیشتر است. مرجعی که در مسائل فقهی و اصولی عمیق است در مسائل سیاسی هم عمیق است و اینطور نیست که اهل تشخیص نباشد.
  • از نمایندگان رهبری خواستم که از ایشان بخواهند به مسئولان حوزه تذکر دهند تا مانع برخی از کیفیت‌های ورود طلبه‌ها به سیاست شوند. این‌گونه رفتارها به حیثیت و آبروی یک نهاد لطمه می زند. بحث روحانیت بحث یک نهاد است و باید آبروی آن حفظ شود.
  • سیاست این نیست که طلبه چپی یا راستی باشد؛ بلکه حوزه و روحانیت باید نسبت به جریانات سیاسی و حکومت اسلامی حالت پدری داشته باشد؛ نه اینکه جریان خاصی را محور قرار دهند و خود را دور آن جریان که درواقع بخشی از حکومت است فنا کنند.
  • در دوران طلبگی باید همه همّ طلبه تحصیل دانش و سواد و درس باشد. وقتی که از همان ابتدا وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شود از درس می‌ماند و وقتی طلبه‌ای خوب اهل درس و دقت نباشد چطور می‌تواند در جریانات عمیق سیاسی که تخصص می‌خواهد صاحب نظر باشد؟ این رفتارها حتی گاهی منجر به اهانت به مراجع معظم شده که همه این‌ها ناشی از جهل و بی‌سوادی است. مگر در همین جریانات سیاسی سر «شریح قاضی» کلاه نگذاشتند؟ چنان او را لکه‌دار کردند که تا تاریخ تاریخ است نمی‌تواند سر بلند کند. منتهی خطای افراد وقتی مشخص می‌شود که دیگر به درد خودشان نمی‌خورد و فقط می تواند عبرت بر دیگران باشد.
  • آقایان طلبه‌هایی که در مقابل مراجع موضع گیری می‌کنند قبل از آن‌که بخواهند وارد این مسائل جزئی جناحی شوند، بروند خطوط کلی جریانات زمان ائمه علیهم السلام را بخوانند و ببینند برخی از جریاناتی که در مقابل ائمه قد علم کردند مشابه همین جریاناتی نیستند که امروز مقابل دلسوزی مراجع قد علم می‌کنند؟ یک روزی به امام حسن مجتبی علیه السلام می‌گفتند «یا مذل المؤمنین» و امروز مراجع ما را «بی‌بصیرت» خطاب می‌کنند.
منبع: شفقنا