مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایسنا:

  • سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و مداحی در کنار سخنرانی و معرفت‌افزایی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، اما تعادل برقرار کردن بین معرفت و احساس امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
  • متأسفانه شاهد این آسیب هستیم که در بسیاری از موارد مردم اشتیاق بیشتری به روضه‌خوانی از خود نشان می‌دهند و بر همین اساس گاهی می‌بینیم معرفت‌افزایی در مجالس عزاداری رو به کاهش است. متأسفانه بعضا یکی از دلایل این مشکل صداوسیما و رسانه ملی است که افراد زیادی آن را مشاهده و از آن الگوگیری می‌کنند.
  • این رفتارِ رسانه ملی که گاهی در مواردی الگوسازی نادرست دارد، فقط مربوط به این ماه نیست؛ بلکه ما در سایر مناسک و مراسم‌های مذهبی چون حج و عرفات نیز شاهد این موضوع هستیم که برگزاری مراسم عرفات را فقط مداحان بر عهده دارند. ما نمی‌گوییم این رفتار غلط است، اما بعضا باید در تمام موارد یک سخنرانی و معرفت‌افزایی و دلیلِ چرایی و شکل‌گیری یک موضوع برای مردم از طریق منبرها مشخص شود.
  • صداوسیما گاهی در سخنرانی‌ها حتی فقط به برخی افراد اکتفا می‌کند و بسیاری از افراد دیگر امکان این‌که خود و سخنان‌شان را به مردم بگویند، ندارند.
منبع: ایسنا