مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بخشی از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در گفت‌وگو با شفقنا:

  • یکی از انتظارات اقلیت‌ها، حفظ حرمت و کرامت اقوام و قومیت‌های مذهبی و پیروان سایر ادیان توحیدی است که در خیلی جاها نادیده گرفته می‌شود. ما باید این را به قانون و فرهنگ تبدیل کنیم. همراهی خوبی که جریان‌های سیاسی با بحث حقوق شهروندی آقای روحانی کردند، باعث شده که فضا از نظر سیاسی و اجتماعی آماده شود؛ اما هنوز از نظر کلامی و فقهی موانع زیادی داریم که باید با فقها حل کنیم.
  • ما نمی‌توانیم به هیچ فقیهی تحمیل کنیم که عقیده خود را تغییر دهد؛ مگر این‌که مبانی و نگاه جدیدی برای آن‌ها داشته باشیم. خوشبختانه نگاه‌های حقوق شهروندی در بین فقها خیلی زیاد است و مخالفان هم آن را به‌عنوان یک نظر شخصی قبول دارند؛ اما می‌گویند باید جواب خدا را هم بدهیم. بالاخره این عزیزان هم دغدغه‌های دینی دارند.
  • در‌ موضوع سپنتا نیکنام، اگر از شخصی مانند آیت‌ﷲ یزدی بپرسید، خواهد گفت که من هم از نظر میل شخصی، به‌عنوان یک ایرانی و مسلمان و روحانی موافق هستم این فرد زرتشتی به‌راحتی به هر منصبی برسد؛ اما من هم موانعی دارم که در فقه و مبانی دینی ما هست. نمی‌شود به ایشان یا به هرکس دیگری نظری را تحمیل کنیم. ما باید این عقیده را به مرور زمان و با گفت‌وگو و اجتهادات جدید حل کنیم.
  • در گذشته خیلی از فقهای دینی ما اقلیت‌ها را از نظر فقهی پاک نمی‌دانستند؛ ولی فردی مثل شهید آیت‌ﷲ مطهری نظر داشتند که اهل کتاب، پاک هستند که در زمان خود نظر نادری بود؛ ولی به مرور زمان نظر غالب شد. حتی این فتوا برای مسلمانان هم راهگشا بود؛ مثلاً مسلمان‌ها می‌دانستند فلان ساندویچ‌فروش، شهروند ارمنی است که غذای خوب و ارزانی دارد؛ اما نمی‌توانستند از او خرید کنند؛ اما وقتی مقام معظم رهبری فتوا دادند که اهل کتاب پاک هستند، فتوای ایشان راهگشا شد.
منبع: شفقنا