مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در نهمین جلسه تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و در پاسخ به شبهه فمینیست‌ها درباره‌ی ازدواج زنان:

  • گروهی از فمینیست‌ها، مخالف ازدواج هستند. یکی از فمینیست‌های مشهور گفته است زنان ازدواج‌کرده با وجود داعیه برخورداری از زندگی خانوادگی و مردان ازدواج نکرده هم با وجود داعیه برخورداری از آزادی، از جهت شاخص‌های تنش‌هایی مانند کابوس، هراس از فروریختگی عصبی، تپش قلب و… در سطح بالایی هستند.
  • زن و مرد با وجود ازدواج، دغدغه‌هایی دارند ولی شیرین و در راستای رشد و تکامل است؛ مثلاً خانمی که ازدواج می‌کند به خصوص اگر تجرد وی طولانی باشد، نگرانی از بچه دار شدن یا نشدن، تنهایی و ترس و … از بین می رود؛ مهریه و نفقه به او تعلق گرفته لذا احساس آرامش اقتصادی و روانی بیشتری خواهد داشت. از طرف دیگر توصیه‌های زیادی در اسلام نسبت به خوش رفتاری نسبت به همسر وجود دارد؛ لذا بحث آرامش در خانواده قرآنی بیش‌تر است.
  • در زندگی غربی چون ازدواج غیر اسلامی است، زن مهریه و نفقه ندارد و قوانین خشک در ازدواج حاکم است، ممکن است این تنش‌ها و استرس‌ها برای زن و مرد وجود داشته باشد؛ ولی این عیب از قرآن و اسلام نیست؛ بلکه عیب از خود آنان است که پایبند به این مسایل نیستند. شما اگر نظام خانواده را به هم بریزید و قرآنی نباشد؛ در این صورت، مهریه و نفقه و … در آن معنا ندارد و افزایش فشارهای روحی و اقتصادی و … دور از انتظار نیست.
منبع: ایکنا