حوزهها در عرصه علوم انسانی اسلامی کار جامع نکردهاند. حوزه در حال حاضر در موضع بالایی نایستاده است. بعد از پیروزی انقلاب، حوزه به یکباره، با هجوم وسیع از انتظارات مواجه شد. یعنی پیوند روحانیت با نظام اسباب طرح ادامه …
علامه طباطبایی عالمی جامع و فیلسوف بود، نه فیلسوف و مفسر محض، بلکه فیلسوف و مفسر مدنی بوده و نگاه اجتماعی، سیاسی و مدنی داشت. دستگاه فکری علامه طباطبایی، ظرفیت نظامسازی را دارد و میتواند نظامات مطلوب و نامطلوب معاش را به ما ارائه دهد. ادامه …
برنامه تلویزیونی «شوکران» با موضوع «عدالت، آگاهی و آزادی در حوزههای علمیه» میزبان احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بود. برنامهای که با تهیهکنندگی و اجرای پیام فضلینژاد ـ که به روزنامهنگار و فعال رسانهای هوشمند و صریحگو شهرت دارد ـ به گفتوگوهاى چالشى با متفکران و شخصیتهاى تراز اول فکرى و فرهنگى کشور میپردازد. حضور واعظی در این برنامه، زمینهای شد برای طرح مهمترین سؤالات و مسائل مطرح پیرامون حوزههای علمیه و روحانیت. ادامه …
از نگاه آیتالله مهدوی کنی باید شأن رهبری و امامت را از بحث دولتسازی تفکیک کنیم. امام مسلمین، امام است؛ مشروعیتش صددرصد الهی است و منصوب است؛ چه معصوم باشد، چه غیر معصوم. اما این امام مسلمین، هنگام دولتسازی، متناسب با اقتضائات یک نظمی را برقرار میکند (مثلاً قانون اساسی). پیامبر(ص) نیز هنگام دولتسازی،اقتضائات را رعایت میکند. ادامه …
حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی این مجموعه نهایتاً ۳۳ جلد خواهد بود که الآن چند جلد آن به زیور طبع آراسته گردیده است و بهزودی چند جلد دیگر به چاپ خواهد رسید. ما وقتی ترکیبهایی با فلسفه … ادامه …
حجتالاسلام دکتر منصور میراحمدی (رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) برگزاری چنین بزرگداشتی بهانهای است برای تجلیل از پژوهشگری ارزشمند که نماینده جریان فکری و اندیشهای در حوزه علمیه قم است که خوب درخشیده است … ادامه …
عدهای معتقدند که انقلابیبودن یا نبودن حوزه امری عارضی است؛ یعنی اگر امام نبود و اگر انقلاب اسلامی بهوجود نمیآمد، اساساً تقسیم حوزه به انقلابی و غیرانقلابی، بلاموضوع میشد. اما نگاه عمیقتری نیز وجود دارد و آن اینکه عنوان انقلابی و غیرانقلابی برای حوزه، عنوان مشیری است که اشاره دارد به مجموعهای از ارزشها و جهتگیریهایی که اگر باشند، آن حوزه انقلابی و اگر نباشند غیرانقلابی است. در چنین وضعیتی، نقش امام(ره)، نه در تأسیس این ارزشها و رویکردها، بلکه در عملیاتیکردن و عینیت بخشیدن به این ارزشها و جهتگیریهاست. ادامه …
یکی از چالشهای هرمنوتیک فلسفی بهمعنای خاص (رهاورد نظری هایدگر و گادامر دربارهی «فهم» و شرایط وجودی حصول آن) با علم اصول این است که فرایند فهم و تفسیر متن از نظر عالمان اصولی، فرایند «کشف معنا» و درک «مراد جدّی مؤلف» است؛ حال آنکه از منظر هرمنوتیک فلسفی، معنای متن در فرایند تفسیر و قرائت متن، ظهور پیدا میکند. ادامه …
شریعت اسلامی مشتمل بر دستورالعملهای فراوانی است که همه در مسیر رشد و تعالی معنوی انسان نقش دارند؛ مانند نماز، روزه، انفاق، دعا، و …پرسش اصلی بحث این است که آیا فراتر از دستورالعملهای شناختهشده فقهی و شرعی که در قرآن کریم و تراث روایی آمده و به طریق اجتهاد فقهی عرضه شده است، میتوان دستورالعملی پدید آورد که در مسیر کمال انسان مؤثر باشد یا فراتر از آن بدعت مذموم است؟ ادامه …