مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مهدی برزگر

مهدی برزگر
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی معهد الاجتهاد الفعال
تحوّل‌خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۶)

– ضرورت استعدادسنجی طلّاب خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيّاً وَ رَحْمَةُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»[۱]: «مگر رحمت پروردگارت … ادامه 

آزمون پذیرش حوزه
تحوّل‌خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۵)

روش جذب و پذیرش نیرو یکی از مهم‌ترین عناصر در هر سازمان و ارگانی است که برای خویش اهداف مهم و بلندی ترسیم نموده است. چرا که مهم‌ترین ابزار در مسیر تحقق اهداف مذکور نیروی انسانی است و لذا تلاش مدیران و برنامه‌ریزان همیشه بر آن است که از همان ابتدا نیروی انسانی متناسب با اهداف و آرمان‌های سازمان متبوع خویش جذب کنند. ادامه 

تحوّل خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۴)

این مطلب از واضحات و بدیهیات است که هر چیزی که اصلش ارزشمندتر و قیمتی‌تر باشد، جنس تقلّبی‌اش هم در بازار بیشتر پیدا می‌شود. اگر تحول که شعاری فطری و مطلوب همگان است به طرز صحیح مدیریت نشود، مدعیان تقلبی خود را در قالب تحول‌خواهان دلسوز جا می‌زنند و چه بسا اصل تحول‌خواهی را هم بدنام کنند. حرکاتی افراطی که بگومگوهای غیر ضرور، اختلافات و کینه‌توزی‌های بی‌اساس، اشتغال ذهن طلاب و هدررفت نیروها تنها بخشی از ثمرات نا مطلوب آن است. ادامه 

تحوّل‌خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۳)

تا زمانی که هنوز عمده دروس خارج ما مربوط به مسائل فردی و غیر مبتلا به جامعه و نظام است، نظام پژوهش ما ضعیف و موضوع محور است، نظام آموزشی حوزه طولانی و فرسایشی است، علوم انسانی ما ترجمه متون دهه‌های گذشته غرب است و … نمی‌توان حوزه را حوزه‌ای انقلابی و تحوّل‌خواه نامید و از آن توقّع داشت در برابر امواج سهمگین پسا مدرن تمدّن غرب بایستد و دم از تمدّن‌سازی اسلامی بزند. ادامه 

تحوّل حوزه و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی

کسانی که به‌سان بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نگاه حکومتی و سیاسی به اسلام و تعالیم عالیه آن داشته باشند و فقه را تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور معنا کنند و یا مانند مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه) معتقد باشند که حوزه‌های علمیه باید با تدوین علوم انسانی برای ذرّه ذرّه و دانه دانه مسائل زندگی مردم پاسخ مناسب داشته باشند، هرگز نمی‌توانند به وضع موجود حوزه‌ها قانع باشند ادامه 

تحول در حوزه

تحوّل لازمه حیات و پویایی حقیقت این است که تحوّل‌خواهی سنّت جدایی‌ناپذیر زندگی انسان به عنوان یک موجود هدفمند است؛ چرا که موجود هدفمند در راستای نیل به اهدافش و با توجّه به میل فطری به تسهیل و تسریع در … ادامه