هویت تشیع از ابتدا با محوریت نهاد امامت شکل گرفته است. اگرچه تعدی غاصبان فرصت آن را فراهم نکرد که امامت با تمامی شئوناش در جامعه اسلامی میداندار شود، اما شیعیان در گذر زمان ارتباط و بهرهمندی خود از هدایت … ادامه …
بحثهایی که این سالها بر سر نسبت میان حکومت ولایی و عدالت بر سر منابر و نیز در رسانهها پیدا شده، اگرچه جذابیت رسانهای بالایی دارد، اما غالبا فاقد محتوای معرفتی درخور توجه است. حامیان سویه ولایت، معمولا با استناد … ادامه …
شاید مهمترین ضعف سالیان اخیر دفتر مقام معظم رهبری در قم، غلبه فرهنگ اداری بر آن باشد. بسنده کردن به ارتباط با مدیران میانسال و شخصیتهای کهنسال روحانیت، فرصتی برای شناخت و معرفی چهرههای جوان و بانشاط، فراهم ادامه …
هیچگاه با نقدها و مطالبهگری مقام معظم رهبری کسی از قطار انقلاب پیاده نشد. در حالیکه بسیاری از افراد با گفتمان غلط یا درست به دنبال پیاده کردن مردم از قطار انقلاب بودند.عدم وجود مفهومی با عنوان عدالتخواهی و مبارزه با فساد، نقص ذاتی حوزه ادامه …
برای دامن زدن به مباحث «فقه نظام» لازم است بار سیاسی آن زدوده شود تا با مشارکت بیشتر منتقدان، به حلقههای بحث اساتید حوزه راه یابد و محتوای علمی آن ادامه …
اساساً مناسبات جدید بینالملل بر بستری از مفاهیم استوار شده که در ظرف زمانی تشریع احکام اسلام وجود نداشتهاند. دولتها، نهادهای بینالمللی و معاهدات چندجانبه میان آنها را نمیتوان به سادگی ذیل موضوعات سنتی فقهی که ادله آن در بستر دیگری بوده، بازشناسی کرد. شاید بتوان گفت فرارفتنهای موردی از چارچوب فقه سنتی که در جمهوری اسلامی تجربه شده، سرآغاز مواجهه نظری عمیقتر با واقعیت جهان متجدد است. ادامه …
به باور نویسنده مسأله امروز جامعه ایرانی «دوگانهی حجاب اجباری و حجاب اختیاری» نیست؛ بلکه سیاسیشدن حجاب در عرصه اجتماعی است که تا این حد مسألهساز شده است. در این شرایط بهنظر میرسد حاکمیت و مردم هر دو در «سیاستزدایی از حجاب و پوشش اجتماعی» همدل و همداستان باشند. بازنگری در خطمشی حجاب میتواند دلالت ثانویهی آن را که به امر سیاسی معطوف بود کاهش دهد و پوشش اجتماعی را از نماد سیاسی به نماد فرهنگی بازگرداند. ادامه …
در نظریه «مردمسالاری اسلامی» مشروعیت الهی حکومت منوط به اراده و خواست مردم است. از سوی دیگر مردم وظیفه دارند، برای برپایی حکومت ولی مرضیّ خداوند تلاش و با وی بیعت کنند. آنجا که مردم به تکلیف خود عمل کنند، ولیّ تعیینشده از سوی خداوند حق حکومت و اِعمال ولایت دارد. در جایی که مردم از تکلیف خود سرباز زنند، معاقب و گناهکارند؛ اما آن فردِ دارای صلاحیتِ ولایت بر مردم، حقی برای حکومت ندارد. ادامه …
از موارد مغفولمانده در برنامهریزی سالیان اخیر حوزه، بیتوجهی به سنتها و آدابی است که رشد علمی و معنوی طلاب را تأمین میکرده. نگرانی اساتید و مراجع حوزه از غلبه قواعد نظام دانشگاهی بر حوزههای علمیه از همین جا نشأت میگیرد. باید امید داشت مدیران جدید حوزه با درک تفاوت برنامهریزی برای سازمان مدیریت حوزه و برنامهریزی برای نهاد حوزه، بتوانند ظرفیتهای منابع معرفتی اسلام را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به فعلیت نزدیک نمایند. ادامه …