خلاقیت، ابتکار و پشتکار جدی در ارائهی طرحها و پیگیریهای مصوبات از بایستههای مسئول دبیرخانه است. بیتحرکی یا انفعال او کل تشکیلات را دچار سستی و رخوت ادامه …
حجتالاسلام دکتر منصور میراحمدی (رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) برگزاری چنین بزرگداشتی بهانهای است برای تجلیل از پژوهشگری ارزشمند که نماینده جریان فکری و اندیشهای در حوزه علمیه قم است که خوب درخشیده است … ادامه …
به همان مقدار که نوشته خوب، تأثیر مثبت در جامعه دارد، نوشته بد نیز مخرب است. کتاب خوب را باید برای آن رونمایی گذاشت و تبلیغ کرد تا مطرح شود و مؤلف نیز احساس کند از او قدردانی میشود. پیشتر بنده معتقد بودم دفتر تبلیغات بیشتر کارهای تبلیغی انجام دهد؛ اما امروز مشاهده این حجم آثار پژوهشی – که بسیار ارزشمند نیز هست – نگاه ما را عوض کرد. ادامه …
حجتالاسلام محسن مهاجرنیا با اشاره به فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب که در این کتاب مورد پژوهش قرار گرفته، گفت: امنیت و عدالت، دو عنصر کلیدی در اندیشه سیاسی اسلامی و مقام معظم رهبری است. وی همچنین «هویت شهروندی»، «مسئله سعادت»، «غایتگرایی» و… را دیگر اجزای فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای دانست که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. ادامه …
پس از فوت میرزا حوزهٔ علمیه قم با وجود همه ویژگیهایی که داشت، رو به ضعف رفت. حوزهای که روزی فیاض لاهیجی، صدرالمتألهین، میرزای قمی و بزرگان دیگر را داشت، طوری شد که در بعضی از نقلها آمده که بعضی از بزرگان آن روز قم وقتی مرحوم حاج شیخ میخواستند به قم بیایند، میگفتند: «آقا! به داد قم برسید که مدرسه فیضیه به مسافرخانه تبدیل شده است!» ادامه …
فقه ما یک فقه مترقی است؛ فقهی که متناسب با زمانها و مکانهای مختلف، حرفی برای گفتن دارد. ایشان معتقد بودند به اینکه اساساً آیات الهی و روایات وارده از اهل بیت (علیهم السلام) چنان طراوت، زیبایی و درخشندگیای دارد که میتواند پاسخگوی همه نیازها در همه عصرها باشد. ادامه …
در اندیشه سیاسی امام خمینی، رأی هیچ کس بر هیچ کس حجت نیست. هیچ بشری نباید بر دیگری حکومت کند؛ چرا که حکومت بر دیگران، به منزله تصرف در اموال و اَعراض مردم به شمار میرود. در واقع باید گفت «أصالة عدم ولایة أحد علی أحد بالذات» است. ادامه …
مدیر حوزههای علمیه با تاکید بر حضور علما و شخصیتهای تأثیرگذار در استانها و شهرهای مختلف کشور خواستار برنامهریزی و تمهید برای تحصیل و تدریس تا سطح اجتهاد در مناطق مختلف شد. ادامه …