مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
آیت‌الله سید منیر خباز

سؤال اصلی بحث ما این است که چگونه مبلّغ دینی می‌تواند فکری را که می‌خواهد تبلیغ کند، به عمل تبدیل کند؟ وقتی به آیه‌ تفقّه که در ابتدای بحث قرائت کردم توجه کنیم، می‌بینیم که خداوند نتیجه حرکت برای تفقّه را عمل می‌‎داند و می‌فرماید: «لعلّهم یحذرون». از همین رو است که بعضی مفسّرین بر این باورند که نام‌گذاری «فکر» به «خیر» به‌واسطه اثر عملی‌ای که دارد صورت گرفته است. ادامه 

آیت‌الله سید منیر خباز:

در دیدار با آیت‌الله‌العظمی سیستانی بحثی را درباره مسأله سرعت بی‌اعتقادشدن به باورهای دینی، خصوصاً در بین جوانانی که به کشورهای غیر اسلامی می‌روند مطرح کردیم. مسأله‌ای که باعث می‌شود باور دینی برخی از جوانان در مقابل مجموعه‌ای از سؤالات و شبهات دینی و عقیدتی شکسته شود و حتی گاهی اوقات از مسلمانی معتقد، به منتقد شدید باورهای دینی تبدیل شوند. از همین رو پرسش اساسی درباره روش نتیجه‌بخش در تعامل با این پدیده بود. ادامه 

آیت‌الله سید منیر خباز

وقتی یک مسلمان به غرب می‌رود، با مکاتب فکری قوی و در عین حال متفاوتی روبه‌رو می‌شود که اولاً از آزادی بیان برخوردارند و ثانیاً به دلیل سهل‌الوصول بودن وسایل ارتباط جمعی، هرکس می‌تواند افکار و آرای خود را به‌راحتی تبلیغ کند. از همین رو وقتی وی با این پدیده‌ها روبه‌رو می‌شود، در مقابل این تمدن فکری بزرگ احساس ضعف می‌کند. حتی یک طلبه نیز ممکن است به این فکر بیفتد که ما در حوزه علمیه با چنین چیزهایی روبه‌رو نیستیم و مقهور این وضعیت فکری شود. ادامه 

منهج علمی آیت‌الله‌العظمی میرزا جواد تبریزی (ره) در گفت‌وگو با آیت‌الله سید منیر الخباز

ویژگی مهم آقای تبریزی این بود که برای طلبه‌ها وقت می‌گذاشتند و ارتباط با طلاب را به جلسات درس محدود نمی‌کردند. لذا می‌توانستید مشاهده کنید که به نسبت سایر استادان، شاگردان ایشان رابطه نزدیک‌تری با استاد خود داشتند و با ایشان مباحثه و مناقشه می‌کردند و این بحث‌ها تا ظهر ادامه پیدا می‌کرد. ادامه