منظور این است که اگر کسی بخواهد فقه شیعه را متوجه بشود باید پیشزمینه روایات ائمه(ع) ـ که از آن به شأن صدور تعبیر میشود ـ را بداند. برای رسیدن به این مهم، آرای اهل تسنن، فقها و قضات عامه در آن عصر باید دیده شود؛ آنهم آرای قبل از ابوحنیفه و مالک. ادامه …
دیدم یکی از اساتید حوزه ذیل یک عکس یادگاری تیتری زده بود با عنوان «سه، مساوی با هزار». استادی که سالها از او درباره شأن و منزلت فضلای حوزه و تکریم و تجلیل از آنها چیزی ندیده بودم. گفتم چه خوب؛ حالا که قرار است از زحمات علمی و آثار وجودی اَعلام یاد کنیم و ارادت خاص خود بدانها را نشان دهیم؛ یادی از اساتید بزرگ و اسوههای مجاهدت کنیم. ادامه …
موضوعیبودن اختلاف، توجیهگر رفتار کسی که تمکین به رأی امام امت نمیکرد، نیست؛ بلکه اظهار مخالفت و التزام به مخالفت و اصرار بر مخالفت و تداوم مخالفت و توجیه علنیشدن مخالفت، هرچه بیشتر و بیشتر جرم مخالفت را تشدید میکند؛ چون اساساً فرض مسأله آن است که اختلاف موضوعی است و منصب امامت پایهریزی شده برای رفع تنازع و اختلاف و تمکین به رأی واحدی که حاکم و قاضی در موارد اختلاف صادر میکنند. ادامه …
باید طلبههایی در صنفهای مختلف داشته باشیم که زبانهای خارجی را بلد باشند. الان زبان اسپانیولی خیلی برد دارد؛ چندنفر طلبه به این زبان آشنا هستند؟ ما با بعضی افکار و اندیشههایی که در جهان غرب عرضه میشود هیچ آشنایی نداریم؛ چون در زبان انگلیسی کار نکردهایم و با دیدگاههای روز دنیا زیاد آشنا نیستیم. بعضی از ما فکرهای جدیدی که در دنیای علم حقوق در غرب مطرح میشود را از طریق ترجمههای عربی فرا میگیریم. ادامه …
قال ﷲ تعالی: « إِنَّ الَّذينَ کَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ»؛ «آنان که کافر شده و ( مردم … ادامه …
امام خمینی مردم را باور داشت. اگر یک جریان سیاسی، مردم را باور نداشته باشد به طوری که اگر مردم از او تعریف کردند مردم را قبول دارد و اگر او را تخطئه کردند، میگوید مردم نمیفهمند، میتوانیم بگوییم این جریان یک جریان تندروست؛ چون امام خمینی مردم را باور داشت. ادامه …
پاسخ فقهی حجت الاسلام رضا اسلامی به مقاله اول حجت الاسلام آقای سید ضیاء مرتضوی مندرج در روزنامه جمهوری اسلامی مورخ ۳/۱۲/۹۲ مقاله دوم ایشان را در پی داشت و باب گفتوگو و بحثی علمی را باز کرد. حجت الاسلام و المسلمین رضا اسلامی، برای تعدیل دیدگاه مطرح شده و رسیدن به نگاه جامع الأطراف، حاشیهای نوشته است که در ادامه میخوانیم. ادامه …
اگر کسی موضعگیری سیاسی و اجتماعی داشته باشد و برخلاف قانون و شرع حرکتی از او در مرآی و منظر مردم دیده شود، نمیتواند در اتاق در بسته بر سجادهاش با یک استغفار تبعات عملش را جبران کند. اینجا اظهار توبه به معنای قبول خطا و عدم اصرار و جبران صدمات اجتماعی آن است که زمینه رشد مردم و عبرت برای دیگران را فراهم میآورد. ادامه …