یکی از چالشهای عمدهی کنونی پروژهی تقریب، مشکلات موجود میان ایران و مصر است و تا این حل نشود، تقریب میسر نخواهد بود. ما در کنفرانس وحدت اسلامی، بهجای پیگیری وحدت اسلامی، میدان جنگ درست میکنیم و رئیس جمهور محترم ما ادامه …
سبحانی: حرکت امام حسین، نمیتواند به هدفِ تحقق فقط یکی از اهداف فوق، انجام شده باشد؛ این اهداف و یا حداقل برخی از آنها میتوانند در کنار هم قرار بگیرند/اسفندیاری: آقای سبحانی ادعا میکند که یکی از اهداف امام امر به معروف و نهی از منکر بوده است. این اشتباه را مرحوم شهید مطهری بر زبانها انداخت ادامه …
متأسفانه در عرصه مباحث اجتهاد فقهی ـ اعتقادی کمتر کار کردهایم. یکی از شخصیتهای بزرگ معاصر که این خلأ را بازشناخت، میرزا مهدی اصفهانی، شاگرد بزرگ مرحوم آیتالله نایینی بود. ایشان در هر بابی که وارد شدهاند، یک نکته تازه و یک اجتهاد جدید در حوزهی عقاید ارائه دادهاند. ممکن است قلم ایشان برای برخی نامأنوس باشد؛ ولی اندیشههای بکری در آثارشان وجود دارد. امروز از ده جلد آثار خود ایشان و دو جلد هم شناختنامه و اندیشهنامهی ایشان رونمایی میکنیم. ادامه …
دبیر کنفرانس: در این همایش بهدنبال توجه به این نکته هستیم که جریانسازی علمی در حوزه ایجاد نظامات حاکمیتی برآمده از ارزشها، بدون دست دادن و همراهی سه بخش حوزه، دانشگاه و نهادهای حاکمیتی و مدیران، ممکن نیست. اگر میخواهیم دولت اسلامی محقق شود، حوزه باید به شکل کامل، ضلع سوم را ایجاد کند. منظور از حوزه نیز، متن حوزه، یعنی حوزویان است؛ نه فقط بخش خاصی از طلاب که در بخش حاکمیتی طرف مشورت هستند. ادامه …
سبحانی: در دانش تجربی امروز، اساساً نه استقرایی وجود دارد و نه کسی استقرا و تجربه را به برهان برمیگرداند. امروز منطق تولید دانش، حداقل دربخش بزرگی از دانشهای طبیعی و انسانی، خلق فرضیهها در باب واقعیت، به آزمون گذاشتن آنها و نشان دادن کارآمدی و تأثیر آنهاست/پارسانیا: کارآمدبودن یک نظریه و جوابدادن در عمل، دلیل بر درست بودن آن نیست. اگ نظریهای مبانی فرهنگی خودش را اشراب و فرهنگ ما را تخریب میکند موظفیم بهسرعت فرهنگمان را مصونیت بخشیم. ادامه …
اولین تناقض در علم کلام جدید از اینجا شروع میشود که الهیات مدرن به نام کلام جدید خوانده شد و سبب انحراف ذهنی ما و پنداشتن این موضوع شد که آنچه آنها دارند متناظر با علم کلام ماست. همچنین کلمهی مدرن نیز به اشتباه ترجمه شده است؛ درحالیکه مقصود غربیان این است که این فکر از اساس با میراث الهیات مسیحی متفاوت است ادامه …
سنت فلسفی علیرغم پختگیای که پیدا کرده، پاسخگوی یک نظریه اخلاقی اسلامی نیست و کاستیها و نقایصی دارد که اگر نتواند این نقایص را پرکند، نمیتوانیم آن را بهعنوان یک نظریه اخلاقی در سنت اسلامی بهحساب آوریم/آیا کلام ما واقعاً میتواند نظام اخلاقی بسازد و ظرفیتش را دارد؟ بحثهای کلامی، در حد بحثهای نظری ماندهاند ادامه …
از فواید مهم نقد تمدنی پدیده تکفیر این است که نگاهی گستردهتر به مقوله تکفیر ایجاد میشود و طبعاً افراد بیشتری علیه جریان تکفیر همراه خواهند شد؛ زیرا هدف اصلی در این نقد، نشاندادن مخالفت نگرش تکفیری با هرگونه علمگرایی و اخلاقگرایی است. ما نتوانستهایم ذهنیت جریان روشنفکری را علیه تکفیر درگیر کنیم و این مشکل حتی در ایران نیز به چشم میخورد. جریان تکفیر نمیگوید زیارت و امامت شما کفر است؛ بلکه میگوید اساس تمدن و مسلمانی شما، اسلام نیست ادامه …