مهمترین ویژگی و برجستگیِ ایشان علامهبودنشان در تمام حوزههای علوم اسلامی بود. ایشان در معقول و منقول تبحر کامل داشتند و صاحب نظر بودند، نه اینکه صرفا ورودی داشته باشند. به بیانِ خودشان ایشان تنها چند سال پس از بلوغ تقلید میکردند و از آن پس مبتنی بر اجتهاد خود عمل میکردند. لذا بهنظر میرسد که ایشان حدود سن و سالِ ۲۰ سالگی به درجهی اجتهاد رسیده بودند. همین نکته یکی از مسائل عجیب و شگفانگیز دربارهی ایشان است. ادامه …
رهبر انقلاب به علوم فقهی و حوزوی اهتمام خاصی دارند و علیرغم مشغلههای فراوان هرگز درس خود را ترک نکردهاند. طلبه برخی از امور حلال را هم نباید انجام دهد و طلاب باید نسبت به حفظ ارزش عمامه خود که مال اسلام است توجه ویژه داشته باشند و بدانند که لذت طلبگی ادامه …
آیتالله محسن اراکی: به عقیده شهید صدر مرجعیت مربوط به کسی است که پرچم اسلام را حمل میکند؛ لذا ما باید همه سرباز ولی فقیه باشیم. شهید صدر در این راستا به آیات قرآن تمسک کرده است. به عقیده وی سرآغاز حکومت و سیاست و حقوق با دولت دینی شروع شده و دولت در متن دین است؛ از این رو نمیتوان دولت را از متن دین جدا کرد؛ یعنی دولت پدیدهای وحیانی بهشمار میرود. ادامه …
تفاوت ماهوی وجود دارد بین مباحث الفاظی که اصولیون بحث میکنند، با آنچه لغویون از آن بحث میکنند؛ ویژگی مباحث لغوی این است که درباره قواعد سخن، یا قواعد صحت کلام بحث میکند؛ در حالیکه کاری که قواعد مباحث الفاظ اصول انجام میدهد، بیان قواعد دلالت است؛ یعنی وظیفه سامع را مشخص میکند ادامه …
آیت الله محسن اراکی: آنچه امروز شرایط کنونی ما را نسبت به گذشته ویژه میکند، تهاجمی است که دشمن به طور کل به موجودیت و هویت جامعه اسلامی دارد. این تهاجم در حقیقت یک ضدحملهای است که دشمن انجام میدهد؛ به این معنی که یکی از آثار انقلاب اسلامی ایران، بازگرداندن هویت اسلامی جوامع اسلامی بود. بعد از انقلاب، جامعه، هویت اسلامی از دست رفته خود را بازیافت و این هویت اسلامی منشأ پیدایش بیداری اسلامی شد. ادامه …
من در نجف، فلسفه را خوانده بودم. به هر حال هم منظومه خوانده بودم و هم اسفار. فکر میکردم وقتی به قم بیایم نیاز چندانی به حضور در جلسات درس مربوط به این رشتهها نخواهم داشت. ولی وقتی به قم آمدم دیدم نه؛ حوزه قم در این عرصه خیلی جلوتر و پیشرفتهتر از حوزه نجف است. ادامه …
ما در عرصه تولید اندیشه مخصوصا در حوزه قم به نسبت جمعیت و جغرافیای آن خیلی بالا هستیم. یعنی اندیشهای که در قم به تنهایی تولید میشود شاید معادل اندیشهای است که در تمام جهان اسلام تولید میشود. بسیاری از این اندیشهها گرهگشاست و در حد نیاز جوامع بشری است و بسیاری از استفهامات و پرسشهای کلان و بزرگ جامعه بشری را پاسخگوست. ادامه …