یکی از تطورات محسوس ورود اصطلاحات جدید به ابواب و کتب فقهی است؛ مثلاً در کتاب علامه حلی اصطلاحات جدیدی ـ همچون احوط، اشبه، فیالاقرب، اقوی، علیرأیٍ، اصح و … ـ به ادبیات فقهی افزوده شد که قبلاً وجود نداشت. این فرایند در دوران جدید هم ادامه داشته؛ مثلاً در انتهای کتاب جامعالفروع، از مرحوم آیتالله بروجردی دربارهی معنای تعبیرات جدیدی مانند خالی از رجحان نبودن یا سزاوار نبودن، سؤال شده و ایشان نیز این مفاهیم را تبیین کردهاند. ادامه …
دربارهی میراث فقهی غنا و موسیقی آیتالله خرازی فرمودند که این کتاب پنجاه درصد کار فقیه را انجام داده است. آیتالله جوادی نیز آن را سر درس میبردند و از روی کتاب میخواندند که خودش برای ما تشویق بود. بعدها مقام معظم رهبری هم در درس خارجشان در بحث غنا و موسیقی، تمام احادیث را از روی این کتاب خواندند و از آن تجلیل کردند. ادامه …
استاد رضا مختاری متولد ۱۳۴۲ از پژوهشگران و نویسندگان برجسته حوزه علمیه قم است. وی تالیفات متعددی در حوزه تاریخ نگاری و میراث اسلامی دارد. استاد رضا مختاری در گفتوگو با مباحثات به بیان چگونگی تحصیل و تحقیقات خود پرداخته … ادامه …
میتوان با تمسک به سیره پیامبر (ص) با وجود عقاید مختلف در کنار یکدیگر همزیستی مسالمتآمیز داشته باشیم. پیامبر (ص) در حجةالوداع فرمودند: همه مسلمانان برابرند، همه ید واحدند؛ عرب بودن یا عجم بودن فضیلتی نمیآورد و بالاترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست؛ آن هم فقط نزد خدا؛ یعنی تقوا برتری اجتماعی برای کسی ندارد. ادامه …
حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری: تنها کسی میتواند ادعای پیشرفت کند که بر بنایی که گذشتگان چیدهاند، چیزی افزوده باشد. یا کسی درباره ارث زوجه مقاله نوشته است، ولی اصلا به رسالههای علمای قدیم توجه نکرده است. خیلی وقتها مدتی از عمر در راهی تلف میشود که قبلا جوابش داده شده است. پس مهمترین ضعف به نظر من، صفرپژوهی است. کار تحقیقی نباید از ابتدا شروع شود، بلکه باید ناظر به سخن علمای پیشین هم باشد. ادامه …
رویت هلال ماه رمضان و شوال از جمله مواردی است که در بسیاری از سالها اختلافاتی درباره اثبات آن بروز میکند و معمولا کشورهای اسلامی با اختلاف رمضان را آغاز و به پایان میرسانند. گاه در ایران نیز اختلافهایی در امر استهلال ماه رمضان و روز عید فطر پدید میآید و مقلدان مراجع عظام بنا به تفاوت نظر مرجع خود، راه و رسم مختلفی را در پیش میگیرند. ادامه …
در طول تاریخ غیبت، در برهههای گوناگون، شهر یا شهرهایی مرکز حوزههای علمی تشیع به شمار میآمدهاند، مانند بغداد، قم، نجف، حلّه، جبل عامل و اصفهان. در این میان، جبل عامل از موفقترین، اثرگذارترین و پرفایدهترین حوزههاست. ادامه …