بنظر میرسد تربیت اخلاقی در حوزه علمیه براساس رابطه شاگردی-استادی بنا شده است. در دورههای متأخر درسهای اخلاق هم به این مساله کمک میکرد، اما به علتهایی این رابطه تضعیف شد و مکانیزم دیگری جایگزین آن نشد. مساله دیگر اینکه … ادامه …
در «سودای تفکیک» میتوان سه ضعف اساسی یافت: ۱. ناکافی بودن تلاش نویسنده در تبدیل مقالات پراکنده به یک کتاب منسجم و یکدست؛ ۲. استفاده از ادبیاتی که «سودای تفکیک» را واجد نقدهایی از جنس نقدهای سید حسن اسلامی به اصحاب تفکیک میسازد؛ اتکا به زبان جدلی، و در مواردی، به کارگیری ادبیاتی نهچندان اخلاقی؛ ۳. تکرار عبارات، مضامین و حتی جملهها در نقاط مختلف کتاب. ادامه …
ما باید محدویتهای انسانی خود را بپذیریم و اصول اخلاقیای را نیز مراعات کنیم؛ از جمله این که حق نداریم سخن کسی را به نفع ادعای خود مصادره کنیم؛ بلکه باید انسانها را در جغرافیای فکری خودشان ببینیم و مثلاً هرگز نمیتوان علامه طباطبایی را ضد فلسفه معرفی کرد.
ادامه …
یکی از شیوههای جدید که هنوز ابعاد فاجعهبار آن آشکار نشده، نشر مقالات بهصورت مشترک با دانشجویان است که باعث میشود برخی نااستادان بدون آنکه حتی یک سطر مطلب علمی بنویسند، از مرتبه مربیگری به مقام استاد تمامی برسند. ادامه …