علیرغم اینکه برخی از تحلیلگران، دیدگاههای امام خمینی در باب غرب را به کشف اسرار بازمیگردانند، باید اذعان کرد پیش از آن، ایشان در ۷ تیر ۱۳۱۴ طی نامهای خطاب به یکی از شاگردانش به نام ميرزا جواد حجت همداني که در آن دوره … لباس روحانيت را در آورده و به وزارت عدليه پيوسته بود، نوشت: بپرهيز و برحذر باش از اين اشباح مدعي تمدن و تجدد که آنان ستوري رميده و گرگهایي درنده و شياطيني انساننما هستند که از حيوان گمراهتر و از شيطان پستترند. ادامه …
بعد از حمله برخی از معترضین عراقی به کنسولگری ایران در کربلا که متهم بودند آنان از طرفداران سید الصرخی هستند دوباره نام او در زبانها جاری شد و یادداشتهای پراکندهای در شبکههای اجتماعی درباره او منتشر گردید. او پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ م نیز متهم به حمله کنسولگری ایران در بصره بود. فارغ از اینکه آیا او و طرفدارانش در بصره و منطقه طویریج بانی این دو رخداد بوده اند باید پرسید او کسیت؟ و چه اهدافی در سر دارد؟ ادامه …
به نظر میرسد که «نسبت مراجع با فقیه حاکم» حل نشده و اصلا اتم آن باز نشده است. حوزه در این سالها به شدت سیاسی شد و نظریههای رادیکال نگذاشته تا راهی باز شود که فقهای موجود به فقیه حاکم کمک کنند. یقینا بار سنگینی روی دوش فقیه حاکم است. اگر حوزههای علمیه و مراجع و مجتهدین حوزه به فقیه حاکم مساعدت نکنند، او زیر این بار شکسته میشود. ادامه …
امروز بسیاری از منازعات، بهدلیل کنار آمدنهای مقام معظم رهبری و توانمندیهای شخصی ایشان سرپوشیده مانده است، ولی اگر در آینده، ولایت به فردی ادنی از ایشان منتقل شود، فقها با او وارد منازعات ادامه …
خسروپناه: آقای فیرحی در تدوین مفاهیم سیاسی مدرن توجهی به کاربست آنها در مبانی مدرن ندارند. باید توضیح دهند سنجه و معیارشان در تعریف مفاهیم مدرنی همچون حزب، غربی است یا اسلامی/فیرحی: ما از دریچه مارکسیستها و ماتریالیستهای غیرمارکسیست از افکار غرب مطلع میشویم و نگاهمان به غرب، نگاهی باواسطه و درجه دوم است. در حوزه علمیه به خطای بنیادگرایی افراطی دچار هستیم و هر امری را به مبناهای آن برمیگردانیم. ادامه …
اگر روحانیت شیعه انتقال حق از حوزه خصوصی به حوزه عمومی را نپذیرد و دولت را محصور اراده افراد و یک قرارداد مدنی بین آنها و فقیهِ حاکم نداند، اساساً راهی بهسمت دولت مدرن باز نمیکند و اتفاقاً مشکل اولیه روحانیت شیعه این است که حوزه مشترکات را حوزه حقوق افراد نمیداند و به همین دلیل نوبت به عناصر یا ارکان دولت در تحلیلهای فقهی نمیرسد. ادامه …
تجربهی تاریخی نشان میهد که طرفین دعوا در مسائل سیاسی و اجتماعی برای رسیدن به راه حل، به روحانیت پناه میبردند و روحانیت برای همهی جریانات فکری و سیاسی پدری میکرد و آنها نیز نقش پدری آن را میپذیرفتند. اما بنا به دلایل متعددی دیگر روحانیت نقش پدری گذشته را ندارد و بیشتر به یک نقش برادر بزرگتر تبدیل شده است که الزاماً هم اطاعتپذیر نیست. ادامه …
روحانیت علیرغم ظاهر یکدستی که دارد همواره از درون متکثر است و این تکثر را ذات خویش میانگارد؛ از اینرو تصور حوزهای یکدست که روایت و موضع واحدی در قبال اجتماع و سیاست داشته باشد امری ناممکن است. انتظار حوزهای که بهطور همهجانبه از نظام اسلامی حمایت کند و در قبال مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه، رویهی واحدی درنظر بگیرد، انتظاری ناصواب است و روحانیت را از انجام رسالت دینی آن که «حمایت» و «نظارت» است بازمیدارد. ادامه …
درگیرشدن دو جریان طرفداران تفسیر مرحوم هاشمی و طرفداران تفسیر آقای مصباح با برخی مباحث بیخاصیت، باعث شده که اکنون در حوزه، تعداد کسانی که به نتیجهی مورد نظر انجمن حجتیه میرسند، رو به افزایش است. ادامه …
بر خلاف صورتبندی روحانیت در سالهای پیش از انقلاب اسلامی به دو گروه منزوی و فعال، امروزه این نهاد دچار تنوع زیادی از درون شده است. دلیل این امر را باید در مواجهه آنان با جزئیات مدنیت سیاسی و نیز حضورشان در ارکان مختلف حکومت دینی جستجو کرد. شناخت این تنوعات برای آنان که تحولات سیاسی و اجتماعی نهاد متولی دین را از نمای نزدیک دنبال میکنند، ارزش بسیاری دارد. این اثر بدون اینکه به همه جنبههای این بررسی بپردازد، تنها میکوشد روایت و موضع روحانیت حوزه علمیه قم در قبال نظم سیاسی و دینی را معرفی و مناقشات کانونی و در حاشیه آنان درباره سرشت و سیرت نظم دینی در سالهای پیش از ظهور را مورد واکاوی و تحلیل خود قرار دهد. ادامه …