حجتالاسلام والمسلمین رحیم نوبهار استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با شفقنا:
- بیش از سه دهه گذشت تا ما متوجه شدیم در پرداخت دیه انسان به جای شتر، گاو، گوسفند و پارچههای بافت یمن میشود پول رایج هم پرداخت کرد! اگر روند فهم ما از واقعیتهای اجتماعی و فقه این قدر کند باشد، بسیار نگران کننده است.
- پیوسته تأکید کردهام که یکی از دلایل روی آوردن به سکولاریسم در جوامع دینی، رویکردهای فقهی ناکارآمد و بیگانه از زمان و مکان و واقعیتهای اجتماعی است. اینگونه فتاوی است که رفتهرفته منسوخبودن فقه را به ذهنها ـ حتی ذهن مؤمنترین و شریعتمدارترین انسانها هم ـ میآورد. این تعلل و کوتاهی در پیشگاه باری تعالی مسئولیتی است که رهایی از تبعات آن آسان نخواهد بود.
- به هر نوآوری و نواندیشی، انگ بدعت در دین زدن و صاحبان برداشتی جز برداشت رسمی را دشمن قلمداد کردن، خدمت به شریعت محمدی(ص) و اسلام علوی(ع) نیست؛ بلکه موجب مسئولیت در برابر خداوند صاحب شریعت و کسانی است که حقشان از این بابت تضییع میشود.
- نیروهای انقلاب و در رأس آن روحانیت باید به عهدی که با مردم بستهاند پایبند باشند. گاه برخی رفتارها عرفاً مصداق بدعهدی است. آیا ذهنیت مردم و پیمان نانوشتهای که میان مردم در جریان انقلاب بود این بود که یک نفر از نجیبترین اقلیتهای دینی یعنی زردشتیان نتواند عضو شورای شهر باشد؟
- روحانیون و روشنفکران در کنار هم انقلاب کردند؛ آیا زیبنده است که در مجلس خبرگان رهبری یک دانشگاهی به عنوان دانشگاهی حضور نداشته باشد؟
- در برخی از این گونه مسائل باید جدای از بحثهای صرفاً فقهی به این نکته هم بینیدیشیم که عهدمان با یکدیگر چه بود؟ آن عهدها را به یاد بیاوریم و بدعهدی نکنیم تا در پیشگاه مقدس پرودگار و مردم در شمار خوشعهدان باشیم.