مباحثات
دل‌نوشته‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری

شد غلامی که آب جوی آرد…

نویسنده این یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. وی آثار متعددی در باب حوزه و روحانیت ـ همچون زی طلبگی ـ دارد که بیشتر ناظر به نوعی آسیب‌شناسی طلابی است که جو دانشگاهی بر آن‌ها غلبه کرده و القابی همچون «دکتر» را در کنار «حجت‌الاسلام» می‌خواهند. این نامه بیشتر از سرِ درد و دغدغه‌ نوشته شده و مخاطب آن شخص خاصی نیست.

برادر عزیزم

سلام

نوشته‌ی عالمانه و زیبایت را با علاقه و اشتیاق خواندم و همان‌گونه که انتظار داشتم و پیش‌بینی می‌کردم بسیار لذت بردم؛ دقیق، عالمانه، جذاب، کاربردی، خوش‌قلم، روان، صمیمی و آموزنده بود. لله درّک! مجال ابراز احساسات ندارم وگرنه لازم است این توانایی، ژرف‌نگری و موشکافی را به تفصیل توصیف و ستایش کنم.

در کنار همه‌ی امتیازات و روشنی‌ها، چند ملاحظه را هم از سر شفقت و نیک‌خواهی یادآوری می‌کنم و امیدوارم در اولین زمان، توفیقی پدید آید تا پیرامون این سیاه‌مشق ناچیز، گفت‌وگویی داشته باشیم.

هرکدام از این احتمالات باشد برای این برادرت علامت سؤال و علامت تعجب دارد.

مجموعاً در حدود ۳۰ صفحه نوشته‌ی علمی، ده‌ها بار نام دانشمندان و اندیشوران غربی را در متن و پاورقی آورده‌ای و به اشارات و دقایق کلام آنان استناد کرده‌ای؛ ولی با صرف نظر از «بسم ﷲ الرحمن الرحیمِ» آغاز مقاله که نشان مسلمانی است، حتی یک بار نام پیشوایان معصوم، اندیشمندان اسلامی، مفسران قرآن کریم و شارحان حدیث را ذکر نکرده‌ای! در حالی که آن‌چه در این مقاله آورده‌ای در تراث فقهی و حدیثی و تفسیری ما ریشه و سابقه دارد… انصافاً پشت پرده‌ی این بی‌اعتنایی چیست؟ آیا این چگونگی، مصداق نمک‌ناشناسی و ناسپاسی نیست؟

من در اعماق وجود خود، شهید مطهری و اندیشمندانی مانند او را ستایش می‌کنم که به رغم استفاده‌ی گسترده از منابع علمی جدید، هرگز مأموریت خویش را و کتاب خدا را و عترت پیامبر(علیهم السلام) را فراموش نکردند و غیرت خود را در دفاع از آموزه‌های دین از دست ندادند.

نمی‌خواهم مانند برخی کسان، کلمه‌ی دکتر را «لفظ نجس» بخوانم تا حتی تصور اهانت و استخفاف به قشر تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی نشود؛ اما از صمیم قلب علاقه‌مندم به جای عنوان «دکتر» عنوان «حاج‌آقا» داشته باشم و از خطاب «دکتر» برای حوزویان مورمور می‌شوم و احساس توهین می‌کنم؛ زیرا طلبه‌ای که منتظر عنوان و القاب دانشگاهی است، شکوه و حماسه‌ی همه‌ی دوران تحصیل حوزوی خود را نادیده انگاشته و افتخارآمیز ندانسته است؛ در عوض به چند صباح تحصیلات دانشگاهی خود می‌بالد!

شد غلامی که آب جوی آرد
آب جوی آمد و غلام ببرد
دام هر بار ماهی آوردی
ماهی این بار رفت و دام ببرد

ارادتمند و عذرخواه/برادرت محمد عالم‌زاده نوری/بهار ۱۳۹۶

(عکس از مهدی مریزاد؛ خبرگزاری فارس)

Exit mobile version