مباحثات
گزارش ویژه/

افزایش سخت‌گیری‌ها علیه شیعیان پاکستان

Pakistani Shiite Muslim shout slogans to protest against the bombing which killed 89 people, in Quetta on February 18, 2013. Thousands of Pakistani Shiites refused for a second day Monday to bury victims of a devastating bomb attack on their community, demanding protection against record levels of sectarian violence. AFP PHOTO/ ARIF ALI (Photo credit should read Arif Ali/AFP/Getty Images)

هم‌زمان با آغاز ماه محرم و برگزاری مراسم‌های مذهبی در پاکستان فشارها علیه شیعیان در این کشور افزایش یافت، پاکستان کشوری مسلمان) اکثریت اهل سنت (و عربستان سعودی در این کشور دارای نفوذ است. در ماه محرم امسال برای تعدادی از شیعیان پاکستان به دلایل نامعلوم مانند خواندن زیارت عاشورا، اهانت به معاویه، ابوسفیان و فرزندان صحابه یعنی یزید، عمر بن سعد  و غیره پرونده‌سازی  و دستگیر شدند، از سوی دیگرجمعیت‌های افراطی و همپیمانان سعودی در این کشور مانند سپاه صحابه نیز با راه‌اندازی تجمعات و راه‌پیمایی‌های بزرگ خواستار برخورد شدیدتر با شیعیان شده‌اند، برگزاری تظاهرات بزرگ تحت عنوان عظمت صحابه توسط سلفی‌ها در کراچی نمونه‌ای از آن است، آنان معتقدند که شیعیان پاکستان تحت هدایت‌و تحریک‌ جمهوری اسلامی ایران اقدام به لعن مقدسات اهل سنت کرده‌ است، این گزارش سعی دارد ضمن بررسی اجمالی وضعیت عقاید مذهبی در این کشور به بررسی زمینه‌ها و اهداف فشارها علیه شیعیان این کشور بپردازد و پیشنهادهایی جهت حل این مشکل ارائه دهد.

عقاید مذهبی در پاکستان

پاکستان کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان(اهل سنت بیش از ۷۰ درصد- شیعه در حدود ۲۰ درصد ) است، اهل سنت اکثرا حنفی مذهب بوده و به سه گرایش:۱- دیوبندی، ۲- بریلوی(مخالف دیوبندی و معمولاً صوفی مسلک و معتقد به تقدّس اولیا و رهبران مذهبی هستند و زیارت قبور اولیا و شفاعت و یاری طلبیدن از ارواح آنان را در حل مشکلات و برآوردن حاجات خود مؤثر می دانند). ۳- اهل حدیث: این گروه روابط نزدیک با وهّابیان در عربستان دارند و عربستان کمک های زیادی در تأسیس مدارس و تأمین هزینه های آموزشی به این گروه دارند.

زمینه‌های شکل‌گیری تهدیدات علیه شیعیان پاکستان

اهداف تهدیدات علیه شیعیان  پاکستان

Exit mobile version