مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی به مناسبت عید فطر، در نوشتاری با عنوان «در آينه عيد سعيد فطر» ويژگی‌های عيد اسلامی را بیان کردند. متن کامل این نوشتار را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

آیت‌ﷲ مظاهری نیز در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در مسجد حکیم اصفهان غلبه بعد ناسوتی در انسان را خطرناک دانسته و تأکید نمودند: کار این بُعد حیوانی این است که ما را به بدی کردن امر می‌کند و همۀ صفات رذیله و بدبختی‌ها از اینجا پیدا می‌شود از هر شرّی شرتر و از هر موذی‌ای موذی‌تر و تخریبش از هر مخرّبی بیشتر است.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در آخرین برنامه از سلسله برنامه‏‌های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد با بیان وعده حاکمیت مستضعفان جهان در قرآن کریم، گفتند: انتظار فرج به اقدام عملی و زمینه‌سازی برای ظهور نیاز دارد و در این زمان که دشمنان با ترفندهای مختلف به جنگ با اسلام آمده‌اند، منتظر بودن با فعالیت و مقابله با کفر امکان‌پذیر است.

حضرت آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی نیز در ویژه‌برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، به بیان فرازهای دیگری از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) پرداختند. ایشان شکر نعمت و هدف از شکر در دعای مکارم الاخلاق را مورد توجه قرار داده و ابراز داشتند: هر کسی شکر نعمت بجا آورد نعمتش افزون می‌شود و هرکه کفران نعمت کند خداوند نعمت را از دست او می‌گیرد.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی در درس تفسیر خود با تأکید بر اینکه هیچ قدرتی در دنیا ماندگار نیست، گفتند: امروز صهیونیست‌ها که طفل‌های بی‌گناه و مردم مظلوم غزه را بمباران می‌کنند، خیال نکنند دارای قدرت دائمی‌اند. از این قدرت‌های پوشالی بسیار آمده و رفته است و آنچه می‌ماند اسلام است.

آیت‌ﷲ مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان گفتند: خداوند در تجمل‌گرایی هم برای انسان غضب می‌کند،‌ در زندگی تجملی انسان دچار وام‌ها و قسط‌های مختلف می‌شود، بازاری که بر اساس ربا بچرخد، بازار تجملی می‌شود و به غیر از گرفتاری و نابودی برای انسان چیزی ندارد.

استاد مهدی دقيقی شاهرودی در نوشتاری با عنوان «مرد مقاومت و تكليف» نگاهی كوتاه به دوران مرجعيت آيت‌ﷲ العظمی سيستانی داشته است. متن کامل این نوشتار را در پایگاه خبری شفقنا بخوانید.

مراسم تشییع پیکر آیت‌ﷲ حاج شیخ حسین شب‌‌زنده‌دار روز یکشنبه هم‌زمان با بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان در شهر مقدس قم برگزار شد. حضرت آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) بر پیکر آن عالم ربانی نماز اقامه کردند. پیکر آیت‌ﷲ شب‌زنده‌دار پس از اقامه نماز در رواق شهید مطهری آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) آرام گرفت.

بین الملل و جهان اسلام
آیت‌ﷲ‌العظمی خامنه‌ای در خطبه اول نماز عید سعید فطر، با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه، تأکید کردند: بر خلاف نظر و تلاش حامیان رژیم کودک‌کش صهیونیست، همه دنیا از جمله دنیای اسلام موظف است هر چه می‌تواند به تجهیز ملت فلسطین کمک کند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در بیانیه‌ای درباره اوضاع حساس عراق با توصیه به گروه‌های سیاسی این کشور تصریح کردند: شديداً نگران اختلافات هستيم. فصل الخطاب را براى حل اختلافات نظر آيت ﷲ العظمى سيستانى قرار دهند و تا دير نشده مشكلات موجود را به كمك معظم‌له حل نمايند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت‌ﷲ سیستانی در دیدار با گروهی از شیوخ قبایل کرکوک و موصل و دیالی و سامرا و صلاح الدین و بغداد از جمله خانواده شهیده امیه جباره، گفت: اطلاعاتی دقیق داریم مبنی بر اینکه اسراییل و دستگاه اطلاعاتی آمریکا مشغول توطئه و دسیسه برای تجزیه عراق به استان‌ها و بخش‌های مختلف‌اند تا آنها را به جان هم بیندازند.

حجت‌الاسلام قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف با اشاره به رویدادهای عراق بیان داشت: سخنان مرجعیت عراق باید فصل الخطاب همه مسائل سیاسی باشد.

در پی شایع شدن برخی اخبار در خصوص حمایت آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی از برخی صاحب‌منصبان در عراق، دفتر ایشان این اخبار را تکذیب کرد.

عید سعید فطر
پس از سی روز عبادت و روزه‌داری مردم ایران، سه‌شنبه هفته گذشته، عید سعید فطر اعلام شد. صدها هزار نفر از مردم مؤمن تهران نماز عید سعید فطر را با شکوهی مثال‌‌زدنی به امامت حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه کردند. ایشان در خطبه‌های نماز عید فطر تأکید کردند: امروز قضیه‌ی اول جهان اسلام و شاید دنیای انسانیت مسئله‌ی غزه است/ سگ هاری و گرگ درنده‌ای به انسان‌های مظلوم حمله کرده است/ بشریت باید به این واکنش نشان دهد.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: در شب و روز عید فطر خداوند به صورت بسیار گسترده‌تری رحمت خود را بر مؤمنان و روزه‌داران نازل می‌کند.

حضرت آیت‌ﷲ مظاهری تأکید کردند: انسان اگر حالی پیدا کند، باید به خداوند بگوید که تقصیرها و قصورها بسیار زیاد است و باید سعی کند که تقوا داشته باشد؛ انسان اگر متقی باشد از راهی که گمان ندارد، همه گرفتاری‌هایش اصلاح می‌شود.

آیت‌ﷲ احمدی فقیه، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روز عید فطر برکات خاص خداوند بر بندگانش نازل می‌شود، گفت: مؤمنان به دلیل موفقیت خود در انجام تکلیف الهی در این روز مسرور هستند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید